Två studenter från Uppsala vinner Swedtrains tävling för bästa examensarbete!

• Under de senaste decennierna har efterfrågan på trafik på järnväg ökat kraftigt. Detta har medfört omfattande kapacitetsbrister och förseningar. För att frigöra kapacitet på befintliga banor föreslås att bygga en ny höghastighetsbana i Sverige mellan Stockholm och Malmö samt mellan Stockholm och Göteborg.

• Malin Jakobsson och Amanda Lidström från Uppsala Universitet har i sitt examensarbete “Stationsalternativ för en framtida höghastighetsbana” modellerat och analyserat tågens rörelser genom systemet för att studera olika stationslägen ur kapacitets- och tillgänglighetsperspektiv. Även geografiska förutsättningar och undvikande av skyddade natur- och kulturmiljöer har beaktats.

• Examensarbetet är mycket väl utfört vilket gör Malin Jakobsson och Amanda Lidström till värdiga mottagare av Swedtrains pris för bästa examensarbete utfört under 2016.

Priset delades ut av Staffan Håkanson, ordförande i Swedtrains FoU-kommitté i samband med Swedtrains vårmöte den 17 maj 2016.

Swedtrain gratulerar vinnarna!

Du kan läsa hela examensarbetet på Swedtrains hemsida.

SWEDTRAIN
c/o Teknikföretagens Branschgrupper AB
pia.lagerlof@tebab.com

SWEDTRAIN är branschföreningen för järnvägsindustrin i Sverige. Våra medlemsföretags verksamhet i Sverige omsätter tillsammans över 15 miljarder och finns över hela landet. Vi är verksamma inom tillverkning, underhåll och tjänster av allt ovan räls – från spårfordon, drivenheter, bromssystem och koppel till IT-lösningar, signalsystem och verkstadslokaler.

Våra medlemsföretag är:Alstom Transport AB, Ansaldo STS Sweden AB, Bombardier Transportation Sweden AB, BS Verkstäder, Buffers Rail Industry AB, Chalmers Tekniska Högskola,  Dellner Couplers AB, Duroc Rail AB, Euromaint Rail AB, Faiveley Transport Nordic AB, Jernhusen AB, Järnvägsgruppen KTH, Lucchini Sweden AB, Luleå Tekniska Universitet, Midwaggon AB, Siemens AB, SNC-Lavalin, Sweco Transportsystem AB, SweMaint AB, Train Alliance AB, Voith Turbo AB, WSP Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Politisk överenskommelse om höghastighetsbana krävs för punktligare tåg4.6.2018 14:59Pressmeddelande

Tåg, klimat och politik i fokus under Järnvägsdagen30.11.2017 13:56Pressmeddelande

Satsningar på järnväg bygger moderna och attraktiva samhällen31.8.2017 15:04Pressmeddelande