Två tredjedelar av svenskarna anpassar sitt resande efter det ekonomiska läget – men bara en tiondel väljer att helt avstå utlandssemester

Resebyrån Tickets senaste Sifoundersökning visar att en tredjedel av svenskarnas resande inte alls påverkas av det osäkra ekonomiska läget. Undersökningen visar samtidigt att endast en av tio är beredda att helt avstå utlandssemester. I stället säger över hälften av de intervjuade att de kommer fortsätta resa, men att de på ett eller annat sätt anpassar sin semesterresa efter ekonomin.  Bokningsstatistik visar också på svenskarnas orubbade reslust, och sommaren 2023 har ett bokningsläge som överskrider sommaren 2019 med hela 28 procent.

Enligt Tickets senaste Sifoundersökning verkar svenskarna vara optimistiska inför sommarsemestern 2023. Endast 13 procent väljer att avstå semesterresa på grund av det osäkra ekonomiska läget, och majoriteten (52 procent) väljer i stället att anpassa sitt resande genom att till exempel välja resmål utifrån budgeten eller genom att jaga billigare flygbiljetter. 33 procent av svenskarna förändrar över huvud taget inte sina semesterplaner på grund av ekonomin.

- Det är intressant att se att trots den rådande osäkerheten om ekonomin så väljer de allra flesta svenskar att inte dra ner på sina semesterresor. Detta visar att efter tre år med reserestriktioner så är resande en prioritet och det sitter långt in att avstå den där efterlängtade utlandssemestern, säger Vincent Goodbrand, PR- och kommunikationsansvarig för Ticket.

Statistik från Ticket visar hur resor inom Europa blir alltmer populära. När svenska resenärer väljer att anpassa sitt resande efter ekonomin så är kortare avstånd ofta en effektiv lösning på det, eftersom de tenderar att vara billigare än långresor.

- Vår statistik visar en tydlig trend mot resor inom Europa i stället för mer långväga destinationer, vilket kan bero på att dessa resor dels är snabbare och smidigare men oftast även är mer ekonomiska än längre resor. Under sommaren finns det egentligen ingen anledning att resa längre bort heller, eftersom det finns gott om härliga stränder runt Medelhavet och mängder av spännande resmål att utforska i olika delar av Europa, säger Vincent Goodbrand.

Sommaren 2023 ser ut att bli extra populär för utlandsresor, med en ökning på hela 28 procent i bokningsläget jämfört med 2019. Detta beror antagligen på den långa perioden av begränsningar som har präglat de senaste åren och som gör att det finns en stor uppdämd reslust bland svenskarna. Enligt Tickets bokningsstatistik ser europeiska destinationer ut att bli mest populära i år. Detta inkluderar klassiska favoriter som Malaga, Mallorca, Alicante, Split, Rhodos och Kreta, samt mindre kända pärlor som Thessaloniki, Parga och Burgas.

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval, och Tickets bokningsstatistik, resor bokade fram till 9 maj med avresa 1 juni till 31 augusti 2023 jämfört med samma period 2019.

Michael KapilMarknadschef

Som marknadschef är jag del av Tickets ledningsgrupp och övergripande ansvarig för Tickets marknadsföring och produktsortiment.

Tel:072-533 13 01michael.kapil@ticket.se