Två tunga namn till Grant Thorntons transaktionsrådgivning

Grant Thornton fortsätter att växa inom transaktionsrådgivning. Nu ansluter Martin Strand som Director inom Transaction Tax och Johan Månsson som Director inom Transaction Advisory Services. Intresset för att förvärva entreprenörsdrivna företag är fortfarande stort och Grant Thornton siktar på att fortsätta växa och knyta ytterligare framstående transaktionsrådgivare till sig.
Martin Strand och Johan Månsson Grant Thornton

- Vi är glada att välkomna Martin och Johan till oss - två seniora medarbetare, som tillsammans har med sig närmare 40 års erfarenhet, för att stärka upp vår verksamhet inom transaktionsrådgivning. Trots en generell nedgång i konjunkturen ser vi ett fortsatt löpande inflöde och marknaden för transaktioner är fortfarande het, om än lite mer avvaktande, säger Carl Ljungdahl, partner och ansvarig för Transaction Tax.

Martin Strand är ny Director på Grant Thorntons skatteavdelning med inriktning Transaction Tax. Martin har arbetat med M&A transaktioner på KPMG de senaste 15 åren. Han är utbildad jurist från Uppsala universitet. Martin kommer primärt vara placerad i Stockholm och jobba med kunder över hela Sverige.

- Jag lockades framförallt av Grant Thorntons företagskultur och kundsegment. Det ska bli spännande att fortsätta bidra med min erfarenhet inom skattemässig transaktionsrådgivning för Grant Thorntons kunder. Jag ser fram emot att samarbeta med nya professionella kollegor inom Transaction Tax och Transaction Advisory Services och att lära känna nya branscher och företag, säger Martin Strand.

Johan Månsson ansluter till Grant Thornton i rollen som Director på Transaction Advisory Services. Han kommer närmast från rollen som Director inom Financial Advisory på Deloitte, där han jobbat i närmare 20 år. Johan har en masterexamen i ekonomi från Lunds universitet. Han kommer primärt jobba från Grant Thorntons Malmökontor, med kunduppdrag i hela landet.

- Jag gläds åt förmånen att få ansluta till Grant Thorntons framgångsrika team inom Transaction Advisory Services samt bli en del av den starka företagskultur som präglar bolaget. Jag ser fram emot att verka inom det starka nätverket som Grant Thornton har inom ägarledda- samt entreprenörsdrivna företag. Min ambition är att med min erfarenhet ytterligare stärka Grant Thorntons närvaro av transaktionsrelaterade tjänster primärt i södra Sverige, säger Johan Månsson.

Grant Thornton fortsätter med dessa rekryteringar att stärka sin position som den ledande transaktionsrådgivaren inom mid-market. Fortsatt seniora rekryteringar möjliggörs genom ett tydligt fokus på medarbetarutveckling, team-work och en schysst företagskultur.

Fortsatt het transaktionsmarknad
Grant Thornton kartlägger varje år den nordiska transaktionsmarknaden och 2021 var ett rekordår där antalet transaktioner i Norden ökade med hela 56 procent. Totalt genomfördes 1 674 förvärv varav 623 i Sverige – vilket innebär att det stängdes cirka två affärer om dagen.

- Transaktionstakten har visserligen slagit av något nu under andra halvan av 2022, men intresset för att förvärva entreprenörsdrivna bolag är fortsatt stort. Glädjande att se är även att våra kunder i en allt större utsträckning efterfrågar hållbarhetstjänster som en del av våra DD-tjänster, ett område där Grant Thornton ligger i framkant. Efterfrågan från våra kunder är fortfarande stor och vi är glada att välkomna Martin och Johan till oss, säger David Ramm, partner och ansvarig för Transaction Advisory Services.

Martin Strand och Johan Månsson Grant Thornton
Martin Strand Grant Thornton