Tysklands 100 bästa resmål är utsedda

Tyskland är fortfarande ett populärt semestermål internationellt. Över 14 000 utländska besökare har röstat fram sina favoritattraktioner i Tyskland på www.germany.travel. Tyska Turistbyrån (DZT) presenterar nu de 100 mest populära destinationerna. På 1:a plats ligger för fjärde gången i rad Hamburgs Miniature Wunderland, en miniatyrvärld med världens största modelljärnväg. På 2:a och 3:e plats återfinns resmålen Europa-Park Rust och Slottet Neuschwanstein i Bayern.

Hamburg Miniatur Wunderland ©Miniatur Wunderland

Andra attraktioner som placerar sig högt på listan över de 100 mest populära tyska resmålen 2021 är temaparken Phantasialand i Brühl, Rothenburg ob der Tauber, den romantiska vägen, det historiska Dresden, Berlin, Schwarzwalds nationalpark och kriminalmuseet i Rothenburg.

– Det stora intresset för röstningen visar att Tyskland som reseland är starkt och motståndskraftigt även i kristider. Enkäten visar en autentisk bild av de tyska resmålen som är särskilt populära och efterfrågade och det är en kvalitetsstämpel som kommer att användas internationellt som marknadsföring, säger Iris Müller, Tyska Turistbyrån.

Sedan januari 2021 har besökare på www.germany.travel kunnat ange sina favoritresmål i Tyskland i ett fritextfält. Det är på basis av dessa uppgifter som DZT nu har kunnat presentera de 100 mest populära destinationerna i Tyskland.

Årets topp 3 är:

1. Miniatur Wunderland, Hamburg: För exakt 20 år sedan gick startskottet för Miniature Wunderland med världens största modelljärnväg. 20 miljoner besökare från hela världen har sedan dess besökt det ständigt växande minilandet i Hamburgs Speicherstadt, som har dokumenterats i Guinness rekordbok hela sex gånger. Det är därför inte konstigt att denna attraktion för fjärde gången i rad ligger på 1:a plats.
  1. Europa-Park Rust: på 2:a plats kommer Tysklands största nöjespark. Här finns fler än 100 karuseller, vattenparken Rulantica och 6 temahotell med otaliga restauranger och wellnesserbjudanden. På Europa-Park Rust kan gästerna också utforska den virtuella världen hos VR-centret YULLBE eller uppleva spektakulära shower som kombinerar underhållning med gastronomisk njutning.
  1. Slottet Neuschwanstein: Ludwig II lät bygga detta slott efter en modell av ett historiskt riddarslott. Slottet stod färdigt 1869, och är byggt på en karg klippa och med Alperna i bakgrunden som en äventyrlig kuliss. Cirka 1,5 miljoner människor besöker detta sagoslott varje år för att bli fascinerade och inspirerade.

Här är de 100 bästa upplevelserna och destinationerna i Tyskland 2021. I år är resultaten uppdelade i kategorierna Städer, Upplevelser, Nöjes- och djurparker, Museer, Julmarknader, Bästa naturupplevelser, Nationalparker samt Borgar och Slott.

Bästa städerna

5 Julmarknad, Charlottenburg Schloss, Berlin

Bästa naturupplevelse
1 Ön Rügen
2 Bodensee med ön Mainau och Klosterön Reichenau, som finns på UNESCOs världsarvslista
3 Moseltal
4 Zugspitze, det högsta berget i Tyskland
5 Ön Sylt

Nationalparker
1 Schwarzwald Nationalpark
2 Berchtesgaden Nationalpark
3 Sachsiska Schweiz Nationalpark
4 Harz Nationalpark
5 Eifel Nationalpark

Borgar och Slott
1 Slott Neuschwanstein
2 Slott Heidelberg
3 Slott Eltz
4 Palatser och parker i Potsdam och Berlin
5 Reichsburg Cochem

Studien ägde rum på www.Germany.travel där besökarna på hemsidan har valt sina favoritresmål i Tyskland. Studien ägde rum under perioden januari-juli 2021.

Hamburg Miniatur Wunderland ©Miniatur Wunderland
Slott Neuschwanstein/DZT/Florian Trykowski
Rust: Rollercoaster in the theme park and resort Europa-Park

Om Tyska Turistbyrån:

Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (DZT) är Tysklands nationella turistråd med huvudkontor i Frankfurt am Main. I Sverige representeras DZT av Tyska Turistbyrån AB, ett dotterbolag till Tysk-Svenska Handelskammaren. DZT utvecklar och tillhandahåller strategier och produkter för att stärka den positiva bilden av tyska resmål och främja turismen till Tyskland. DZT finns representerat i 27 länder över hela världen.

Mer information finns på www.germany.travel/presse

Vinfestivaler i Tyskland11.5.2022 16:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vinfestivaler har en lång tradition i Tyskland. Här finns både gastronomiska upplevelser, livliga fester och trevliga utflyktsmål för hela familjen. Förutom att smaka fina viner och njuta av utsökt mat får du en mycket speciell inblick i den lokala kulturen och samhället. När vi pratar om klassiska vinländer går tankarna ofta till Frankrike, Spanien eller Italien. Men Tyskland har också förtjänat en plats på denna lista. Inte bara på grund av ett antal toppviner, utan också tack vare de traditionella vinfestivalerna som hålls i nästan alla regioner. På festerna kan du uppleva lokala specialiteter, kulturella inslag, spännande marknader, god stämning och – inte minst – utmärkta viner från närområdet.

Norra Tyskland lockar i ny kampanj från Tyska Turistbyrån1.4.2022 15:13:06 CEST | Pressmeddelande

Vi är många som längtar efter nya intryck och att upptäcka nya platser. Tyska Turistbyrån hoppas att vi genom kampanjen ”Upptäck Norra Tyskland” ska inspireras och väcka intresset för Norra Tyskland, som är ett enkelt resmål att ta sig till från Sverige. Norra Tyskland ligger bra till med korta och flexibla resealternativ, som Öresundsbron, tåg eller färja. Den här delen av Tyskland kommer nu att synas i en kampanj från Tyska Turistbyrån. Kampanjen grundar sig på en hemsida med över 100 tips på evenemang, nöjesparker, matfestivaler och unika boenden. Området bjuder på flera dolda pärlor och hemliga sevärdheter bortom allfarvägarna.

Nystart - Inspirationskampanj German.Local.Culture15.3.2022 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Kampanjen, som startade 2021, utökas i år med natur- och kulturturismens alla aspekter. Den tyska nationella turiststyrelsen (GNTB) stöder med den nya inspirationskampanjen German.Local.Culture omstarten av inkommande turism till Tyskland. - Efter två år av coronapandemi och mot bakgrund av det fruktansvärda kriget i Ukraina står turistnäringen inför stora utmaningar, säger Petra Hedorfer, ordförande i turistbyråns styrelse. Särskilt i denna situation är det viktigt att föregå med gott exempel för en fredlig och förenande turism som står för öppenhet och tolerans.