U18-VM 2022 i Linköping och Mjölby ställs in

Med anledning av det rådande pandemiläget har det Internationella ishockeyförbundet beslutat ställa in flera internationella turneringar i januari. Ett av mästerskapen är U18-VM för tjejer som skulle spelats i Linköping och Mjölby i januari 2022.

U18-VM för tjejer var planerat att spelas i Linköping och Mjölby 8–15 januari 2022. Idag kan vi meddela att mästerskapet, tillsammans med flera andra internationella mästerskap i januari kommer att ställas in med anledning av covid-19. Beslutet togs av IIHF:s styrelse under torsdagen och det är andra säsongen i rad som U18-VM för tjejer ställs in på grund av pandemin.

- IIHF:s styrelse fattade igår beslut om att ställa in de planerade internationella mästerskapen i januari efter underlag från IIHF:s medicinska kommitté. För oss i Sverige betyder det att U18-VM för tjejer ställs in och det är såklart ett tråkigt beslut så tätt inpå turneringsstart. Vi, tillsammans med arrangörsstäderna Linköping och Mjölby samt Östergötlands ishockeyförbund, har sett fram emot att arrangera mästerskapet på hemmaplan. U18-VM är en viktig del i att stärka och bygga ishockeyn på flick-och damsidan, men med det sagt så har vi stor respekt och förståelse för beslutet utifrån pandemiläget i världen, säger Anders Larsson, ordförande för Svenska Ishockeyförbundet och ordförande för den exekutiva kommittén för U18-VM.

- Utifrån de givna förutsättningarna så accepterar vi självklart beslutet. Jag förstår också att det är många som nu blir besvikna och ledsna, inte bara distrikt och föreningar som arbetat med förberedelserna utan även deltagare. I Östergötlands distrikt har vi gjort en kraftsamling kring ishockeyn på tjejsidan och mästerskapet är en viktig del i det och något som kan driva rekrytering och intresse i distriktet, säger Karin Ahl, ordförande i Östergötlands ishockeyförbund samt ledamot i exekutiva kommittén för U18-VM.

- Att säkerheten för spelare och ledare prioriteras är helt rätt och något jag har stor respekt för, samtidigt är det såklart en enorm besvikelse att U18-VM blivit inställt två år i rad. Jag känner enormt med tjejerna som verkligen sett fram emot att spela mästerskapet på hemmaplan. Jag tänker också på möjligheten att ytterligare bygga intresset för svensk ishockey på flick-och damsidan genom SVT:s satsning på mästerskapet. Men här och nu går mina tankar först och främst till tjejerna som inte får möjlighet att spela turneringen. Från förbundets sida börjar vi direkt att se över om vi kan komma med alternativa aktiviteter, men jag vet också att en VM-turnering inte går att kompensera så det är givetvis en besvikelse, säger Anders Lundberg, Spelarutvecklingschef för Svenska Ishockeyförbundet.

Som tidigare kommunicerats har SVT för första gången planerat en produktion av U18-VM för tjejer.

- Vi på SVT var tillsammans med Finland, Kanada och USA helt redo att göra den största TV-satsningen någonsin på ett junior-VM för tjejer, så det känns väldigt tråkigt att inte få sända detta mästerskap på hemmaplan, säger SVT:s sportchef Åsa Edlund Jönsson.

IIHF:s President Luc Tardif kommenterar de inställda turneringarna:

- These are hard facts to face, and as with last year we must take the difficult decision to cancel men’s and women’s IIHF events, including the women’s U18 top division for the second year in a row.

Läs mer på IIHF:s hemsida

Licensnämnden ges möjlighet att bevilja ett andra dispensår12.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Ishockeyförbundet meddelar idag att en översyn av licensregelverket för samtliga ligor ska genomföras inför säsongen 2025/2026. Med anledning av det har Förbundsstyrelsen beslutat att möjliggöra för licensnämnden att besluta om ett andra dispensår avseende klubbars ekonomi. Enligt licensnämndens regler kan en förening beviljas ett dispensår under en femårsperiod. I och med styrelsens beslut kan nu ett andra dispensår beviljas under en femårsperiod. Beslutet har föregåtts av dialog med de fyra ligaorganisationerna SDHL, SHL, HockeyAllsvenskan och Hockeyettan, som samtliga står bakom beslutet. – Med tanke på det utmanande omvärldsläget de senaste åren, med bland annat en pandemi och stark inflation i ekonomin, har ett behov av översyn av licensreglerna och kravet på eget kapital uppkommit. Ett dispensår innebär inte friår, utan det finns dispensregler som bland annat innebär att man ska kunna uppvisa en rimlig plan för att komma tillrätta med eventuella ekonomiska trångmål, säger