Uddevalla får ytterligare en Lidl-butik

Lidl Sverige fortsätter expansionen i Sverige med målet 200 butiker 2020 och nu är det klart för Lidls andra butik i Uddevalla. Butiken kommer att ligga i handelsområdet Torp och beräknas öppna våren 2020.
Exteriör Lidl-butik

Lidl har förvärvat 11 000 kvadratmeter mark på Uddevallas och västkustens populära handelsdestination Torp. Lidl har för avsikt att bygga en butik som beräknas öppna våren 2020 och kommer att ha ett lättillgängligt läge intill Ikea med ett bra skyltläge ut mot E6:an.

Uddevalla kommun har idag en befolkning på drygt 55 000 personer. Antalet invånare har ökat under hela 2000-talet och förväntas fortsätta växa.

- Vi är väldigt glada att det nu är klart med vår andra butik i en snabbt växande kommun som Uddevalla, och att ännu fler kommuninvånare kommer kunna ta del av vårt erbjudande om högsta kvalitet till bästa pris, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige.

Etableringsprocessen har skett i gott samarbete med bland andra Uddevalla Kommun. Säljaren är en Uddevalla-familj som i många år har utvecklat fastigheten för handelsändamål.

- Familjen vi förvärvat fastigheten av har gjort ett fantastisk jobb med att få till stånd en utveckling av den, många års arbete som kommer resultera i ett mycket trevligt tillskott till Uddevalla och Torp Köpcentrum. Från vår sida har det varit en fröjd att jobba nära familjen under senaste året, avslutar Christoffer Wennergren.

Familjens rådgivare under försäljningen har varit Reine Arvidsson, Svensk fastighetsförmedling.

Uddevalla-butiken får en försäljningsyta på cirka 1331 kvadratmeter och kommer att byggas utifrån Lidls senaste butikskoncept där ljusa luftiga lokaler och miljötänk står i fokus. Miljötänk är även något som även präglar sortimentet med en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Lidl ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer. Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Etableringen i Uddevalla är en del av Lidls expansiva tillväxt i Sverige. Dagens 176 butiker ska fram till och med 2020 bli 200 och på sikt är målet 300 butiker i Sverige.

Interiör Lidl-butik

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.