Underskott i primärvården i tre av fyra landsting - Rapport från Vårdföretagarna

I tre av fyra landsting gick den landstingsdrivna primärvården med underskott 2015. Problemen är bestående och växande i flera landsting. Sedan vårdvalets start har de landstingsdrivna vårdcentralerna gått med nära en miljard kronor i underskott.

Vårdföretagarnas rapport ”Vårdval med förhinder” visar att landstingens egen verksamhet flera år på raken går med stora förluster. Det snedvrider villkoren mellan offentlig och privat driven vård. De stora och återkommande underskotten i landstingsdriven primärvård tyder på en obalans mellan uppdraget och ersättningen, menar Vårdföretagarna.

- Landstingens underfinansiering av primärvården är i längden ohållbar. När den landstingsdrivna verksamheten går back och underskotten täcks får de offentliga vårdcentralerna mer resurser än de privat drivna. Förutsättningarna att ge god vård till patienterna är inte längre lika, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

- Just nu debatteras vinster i välfärden. Men det är förlusterna som är det verkliga hotet mot vår välfärd, säger Håkan Tenelius.

Rapporten, som även innehåller resultat för varje landsting, presenterades nu på morgonen i samband med SKL:s Hälso- och sjukvårdsdelegations och primärvårdsberednings möte i Stockholm.

Håkan Tenelius, 072-742 69 24
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.

Vårdföretagarna välkomnar LSS-utredningens borttagna sparbeting: "Ersättningen måste följa kollektivavtalen"30.4.2018 11:30Pressmeddelande

- Regeringens besked är välkommet. Den personliga assistansen måste präglas av långsiktighet och stabilitet, både för den enskilde och för de verksamma assistansföretagen. Tusentals människor med funktionsnedsättningar har blivit drabbade av nedskärningarna inom assistansen och anhöriga har axlat enorma bördor de gångna åren, säger Inga-Kari Fryklund Vårdföretagarnas förbundsdirektör i en kommentar till regeringens ändrade direktiv till LSS-utredningen