Undvik frysskador om du sänker värmen i huset

När elen väntas bli rekorddyr överväger sannolikt många att stänga av eller sänka värmen i fritidshuset inför vintern, eller kanske i villan om familjen åker på semester. Men sänk inte värmen för mycket för att spara pengar. Det kan leda till omfattande frys- och vattenskador på huset. Det är också viktigt att följa försäkringsbolagens aktsamhetskrav.
- Försäkringsbolagen rekommenderar att man har en grundvärme på omkring 15 grader. Sänker du värmen ytterligare utan att vidta åtgärder kan du anses ha varit oaktsam och riskerar att få en lägre ersättning från försäkringen om huset skulle drabbas av en frysskada. I värsta fall kan du bli helt utan ersättning, säger Andrea Ekeblad Szanto, jurist och boendeexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Om rören fryser och spricker på grund av ett längre strömavbrott så brukar man däremot få ersättning från försäkringen utan någon nedsättning för oaktsamhet.
Vid frysskador är självrisken oftast högre än vid andra vattenskador. Den varierar mellan försäkringsbolagen och kan i vissa fall bli mycket hög, upp till 20 procent av skadans kostnad. Som regel gör försäkringsbolagen även åldersavdrag på ytskikt, rör och installationer som inte är helt nya.
- Om du sänker värmen finns det några saker du bör göra, som till exempel att stänga av huvudvattenkranen och tömma vattenledningarna. Mycket kan hända i ett obebott hus. Se till att minska risken för skador och titta till ditt hus regelbundet. Det är en billig försäkring, avslutar Andrea Ekeblad Szanto.
Tips för att minska risken för sönderfrysta rör:
- Stäng av huvudvattenkranen.
- Töm vattenledningarna och låt kranarna stå öppna.
- Töm varmvattenberedaren och pumpar, spola wc-stolen så att vattenbehållaren töms.
- Häll frostskyddsvätska i diskho, tvättställ, golvbrunnar och wc-stol.
- Töm utomhuskranar på vatten.
På konsumenternas.se finns jämförelser av olika boendeförsäkringar.
Nyckelord
Kontakter
Andrea Ekeblad SzantoHållbarhetsansvarig, boendeförsäkringar
Tel:070-766 27 55andrea.szanto@konsumenternas.sePeter StarkBoendeförsäkringar
Tel:070-799 64 64peter.stark@konsumenternas.seBilder

Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Trygg utlandsresa – se till att försäkringen räcker hela vägen24.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Många planerar vinterresor just nu. Ett bra försäkringsskydd kan göra stor skillnad om något oväntat händer under resan. Konsumenternas Försäkringsbyrå tipsar om vad som är bra att ha koll på före och under resan.
Ny oberoende jämförelse: Så skiljer sig hemförsäkringarnas skydd12.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Hemförsäkringar skiljer sig åt i både innehåll och omfattning. Det visar Konsumenternas Försäkringsbyrås senaste jämförelse av 23 hemförsäkringar från 11 försäkringsbolag.
Ny kartläggning av försäkringsbolagens hållbarhetsarbete6.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Kan en försäkring vara hållbar? Är det något som konsumenter kan ta hänsyn till när de köper försäkring? Konsumenternas Försäkringsbyrå har granskat hur försäkringsbolag som erbjuder hem- och bilförsäkringar arbetar med hållbarhet.
Så gäller försäkringen vid översvämningar9.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Allvarliga översvämningar drabbar stora delar av Västernorrland och många hushåll vittnar om vattenfyllda källare. Konsumenternas Försäkringsbyrå förklarar hur försäkringen gäller och ger skadeförebyggande tips.
Försäkringsexperten varnar: Trygghetsförsäkringar ger inte alltid trygghet8.9.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det blir allt vanligare med försäkringar som ska ge ekonomiskt stöd vid arbetslöshet och sjukskrivning. Men många konsumenter tecknar försäkringar som de i praktiken inte kan använda – eller som de kanske inte behöver. Konsumenternas Försäkringsbyrå uppmärksammar vanliga fallgropar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
