Undvik skador i skidbacken – 4 tips för tryggare och säkrare skidåkning

Sportlovet är för många en vecka med aktiviteter och resor, trots rådande pandemi. Det visar en undersökning från försäkringsbolaget If. I år det särskilt viktigt att tänka på säkerheten innan man ger sig ut i backen, för att inte belasta sjukvården och minska spridningen av corona, påminner Ifs personskadechef Jenny Grimstig.

En ny undersökning som försäkringsbolaget If har tagit fram visar att nästan var sjunde svensk (drygt 13 procent) åker skidor i år, och var nionde (11 procent) reser på skidsemester i samband med sportlovet. Många skidåkare drabbas varje år av personskador. Med rätt förberedelse och kunskap kan många av skadorna undvikas.

Vanligaste skidskadorna

– På If får vi varje år in ett antal anmälningar om olyckor i skidbacken. Några vanliga skador är att man får ett snedskär i backen och vrider sitt knä eller att man ramlar i samband med på- och avstigning i liften. Påkörning och krock med andra skidåkare i backen är också vanligt, så se till att hålla avstånd – även i backen! säger Jenny Grimstig, personskadechef på If.

– Skador i samband med pulkaåkning och snowraceråk förekommer också ofta. Bland barn är underbensfrakturer vanliga, medan knäskador är vanligare bland vuxna. Det anmäls även en del handledsskador, tillägger hon.

Knappt hälften värmer upp

Uppvärmning är viktigt för att minska risken för skador. Men endast 43 procent av skidåkarna uppger att de värmer upp eller stretchar innan de ger sig ut i backen eller i längdskidsspåret, visar Ifs undersökning.

– De flesta av oss ställer sig på ett par skidor ett fåtal gånger per år. Skidåkning är härligt, men med tanke på hur sällan vi får tillfälle att susa ned för backen så kan det vara bra att tänka till lite innan. Se över din utrustning och ta dig tid till uppvärmning – det kan göra stor skillnad! säger Jenny Grimstig.

Övrig information:

Undersökningen visar också att åtta procent av svenskarna tänker åka skridskor under vinterlovet. Lika många svarar att de normalt brukar åka på skidsemester under sportlovet, men avstår från det i år.

Ifs 4 tips för att slippa skador i skidbacken:

- Kontrollera din utrustning! Är utrustningen hel? Är det rätt viktinställning på skidorna?

- Värm upp! Givetvis beroende på hur pass vältränad du är, men ta alltid några minuter till att värma upp rygg, ben och armar.

- Ha rätt utrustning! Att använda hjälm är en självklarhet för de flesta av oss, men en bra investering är ett ryggskydd vilket kan hjälpa till att skydda dig mot allvarliga ryggskador.

- Håll avstånd! – även i backen.

Panelundersökningen genomfördes av Syno International och besvarades av 1004 respondenter från ett flertal onlinepaneler februari 2021. Respondenterna som ingick i undersökningen hade en jämn fördelning mellan kön, ålder och geografisk hemort. Syno International har 55 anställda på 12 kontor världen över som samlar in och hanterar data kring konsumenter för ledande företag och organisationer.