A Non Smoking Generation

Unga behöver och vill ha en tobaksfri skoltid

Dela

Nio av tio tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. Den vanligaste orsaken till att unga börjar röka eller testar nya nikotinprodukter är påverkan från kompisar. A Non Smoking Generations nya Novusrapport visar att de flesta som börjar använda tobak är minderåriga och gör det på grund av grupptryck. Samtidigt visar rapporten att unga vill slippa den pressen i skolan - åtta av tio är positiva till att förbjuda både cigaretter och snus under skoltiden.

92 procent av alla vuxna tobaksbrukare har börjat i tonåren eller tidigare. Det visar A Non Smoking Generations nya rapport Unga behöver en tobaksfri skoltid baserad på en årlig Novusundersökning av ungas attityder till tobak. Rapporten visar att den vanligaste debutåldern för samtliga tobaksprodukter är mellan 13-16 år, och att den främsta orsaken till att börja är kompisars påverkan. 89 procent av unga i 14-18 års ålder uppger att kompisars påverkan är en orsak till att börja röka, och 75 procent uppger att det är en orsak till att testa nya nikotinprodukter såsom vitt snus och e-cigaretter.

Den nya rapporten visar också att närmare åtta av tio unga är positiva till att förbjuda cigaretter och snus under skoltiden. Sedan 2017 när frågan undersöktes första gången har stödet för en tobaksfri skoltid varit starkt och växande.

-       Allt tobaksbruk smittar och smittan sprids i våra skolor. Befintlig lag om rökfria skolgårdar omfattar bara cigaretter och leder till en omöjlig gränsproblematik. För att skydda unga från grupptryck och exponering av tobak krävs ett förbud mot samtliga tobaksprodukter under hela skoltiden, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Utöver grupptryck uppger närmare varannan ungdom att psykisk ohälsa kan vara en orsak till att börja röka, och närmare var tredje ungdom uppger att det kan vara en orsak till att testa nya nikotinprodukter. Samtidigt visar rapporten att både unga och vuxna saknar kunskap om nikotinets effekter på hjärnan. 21 procent av unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och 13 procent vet att det kan ge inlärningssvårigheter. Motsvarande siffror för vuxna är endast åtta procent respektive sex procent.

-       Det är alarmerande att unga börjar med tobak för att hantera psykisk ohälsa när det i själv verket ökar risken för psykisk sjukdom. För att skolor ska ta tobaksfrågan på allvar krävs politiska beslut och ökad kunskap om hur nikotin skadar ungas hälsa, studieresultat och framtid, säger Helen Stjerna.

Rapporten visar dessutom att bara 57 procent av unga får ingående information om tobak i skolan, samt att det finns stora kunskapsluckor kring tobaksproduktion och dess hållbarhetseffekter. Endast fyra procent av vuxna och sex procent av unga vet att allt nikotin framställs av tobak, och få känner till att tobaksindustrin orsakar massiv skogsavverkning samt utnyttjar barnarbete. När A Non Smoking Generation förmedlade denna kunskap i en föreläsningsturné 2020 uppgav 97 procent av tillfrågade elever att de hade fått argument för att avstå från tobak.

-       Sverige är numera enda land i Norden som tillåter tobak under skoltiden. Vi vädjar till våra politiker att ta ansvar för alla barns rätt till en tobaksfri skoltid och den kunskap som motiverar till ett tobaksfritt liv. Lagstifta om en tobaksfri skoltid och inför krav på skolor att informera ingående om tobak ur både hälso- och hållbarhetsperspektiv, säger Helen Stjerna.

Rapporten Unga behöver en tobaksfri skoltid finns bifogad och även tillgänglig på www.nonsmoking.se. Hela Novusundersökningen finns tillgänglig på begäran.

Om undersökningen

Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 402 webbintervjuer under perioden 16-28 april 2021, varav 1071 gjordes med målgruppen 18-79 år och 331 gjordes med målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 63 procent.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

Vitt snus framställs av tobak och barnarbete - marknadsförs som ”tobaksfritt” till barn i Sverige6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Influencers marknadsför ”tobaksfritt” snus i välbetalda samarbeten med stora tobaksföretag. En ny Novusundersökning visar att reklamen når ut till ungdomar samtidigt som endast sex procent har kunskap om att produkten framställs av tobak – som odlas av miljontals oavlönade barnarbetare. Nu startar A Non Smoking Generations föreläsningsturné för att öka denna kunskap och motivera unga att avstå alla former av tobak.

Stark opinion mot samarbete med tobaksföretag5.7.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att färre än en av tio bland allmänheten anser att det är okej att samarbeta med tobaksföretag. Samtidigt är det få som vet att tobaksproduktion orsakar skogsavverkning och barnarbete, samt att ”tobaksfria” nikotinprodukter framställs av tobak. Nu lanserar A Non Smoking Generation en engelsk kortfilm för att öka kunskapen om tobakens globala konsekvenser – i syfte att motivera fler aktörer att ta avstånd från tobaksindustrin.

Unga luras in i missbruk genom influencer-marketing2.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Tobaksindustrin lägger miljontals kronor på att anlita influencers, artister och kända personer för att locka ungdomar in i ett skadligt nikotinmissbruk. Det avslöjar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation. Undersökningen visar även på stora brister i medias granskning av tobaksindustrin som tillåts marknadsföra sina produkter genom effektivt PR-arbete som motsvarar ett annonsvärde på 48 miljoner kronor bara under första halvåret 2020.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum