Unik etablering i Östersund skapar 1 000 nya gröna jobb

En elintensiv cirkulär satsning kallad Ecosystem Östersund ska etablera sig i Torvalla. Den består av ett datacenter som drivs av förnybar energi och samtidigt levererar värme till storskalig livsmedelsodling. Bakom mångmiljardinvesteringen står bolagen EcoDataCenter och WA3RM som tillsammans väntas skapa nära 1 000 nya arbetstillfällen i kommunen.
Från vänster: Dan Andersson vd EcoDataCenter, Effie Kourlos (C) kommunalråd Östersunds kommun, Niklas Daoson (S) kommunalråd Östersunds kommun, Jacques Ejlerskov vd WA3RM, Kerstin Arnemo styrelseordförande Jämtkraft. Foto: Håkan Wike

Den cirkulära industrisymbiosen Ecosystem Östersund kommer att visa vägen för andra datacenter. Idag jämförs de serverbaserade molntjänsternas andel av planetens CO2-utsläpp ofta med utsläppen från flygtransporterna. Men klimatomställningen är beroende av fortsatt digitalisering och problemet är att den hittills skett i länder med fossil energi.

– Med förnybar energi som grund skapas cirkulära affärsmodeller och nya jobb. Vi står inför en historisk satsning där ett nytt elnät i Jämtland tillsammans med 500 MW effekt skapar fantastiska möjligheter att etablera ytterligare industri som vill vara med och driva omställningen i Sverige och utvecklingen i vår region, säger Kerstin Arnemo, styrelseordförande Jämtkraft.

Global kapplöpning

Sverige har en stor andel förnybar energi, särskilt i norr i form av vatten- och vindkraft. Det ger norra Sverige en fördel i en allt hårdare internationell konkurrens.

– Idag råder en global kapplöpning om gröna industrisatsningar. Tillverkning av batterier till elbilar, grön vätgas, grönt stål och gröna e-bränslen kan få stora stödpaket i USA, det gäller självklart också datacenter. Vi kan se till att etableringarna sker hos oss eftersom vi har den förnybara kraften redan nu, säger Jämtkrafts vd Klas Liljegren.

Cirkulär affärsmodell

Datacentret drivs med 100 procent förnybar energi. Den spillvärme som genereras skickas till livsmedelsodlingen och möjliggör odling av livsmedel som bidrar till ökad självförsörjningsgrad.

– Vi och våra partners har omfattande kompetens i hur man nyttjar restvärme till att odla grönsaker eller fisk och skaldjur. I Östersund finns tillgång till massor av förnybar energi och framför allt rätt inställning för att driva den gröna omställningen och visa övriga världen vad som är möjligt att åstadkomma på industriell skala, säger WA3RM:s vd Jacques Ejlerskov.

Hållbar digitalisering

– Digitaliseringen är avgörande för att lyckas med den gröna omställningen och därför behövs också en grön digital infrastruktur som kan hantera den växande mängden data. Satsningen i Östersund kommer bli en nyckel för omställningen och vara viktig för både företagens och Sveriges klimatmål, säger EcoDataCenters vd Dan Andersson.

Datacentret byggs etappvis och kommer att bestå av flera byggnader. Första etappen ska vara klar 2026 och anläggningen beräknas vara fullt utbyggd till 2033. Den storskaliga odlingen kommer byggas parallellt med datacenterutbyggnaden då verksamheten till stor del är beroende av värmeleveranserna från datacentret.

– Ecosystem Östersund är en betydelsefull satsning för Östersund, regionen och hela Sverige. Samhällsvinsterna är många; tusentals nya arbetstillfällen, högre självförsörjningsgrad av mat, minskade utsläpp och kortare transportvägar, säger Niklas Daoson (S) kommunalråd i Östersund.

18 miljarder

Fullt utbyggd behöver Ecosystem Östersund 150 MW elkapacitet, vilket ungefär motsvarar det genomsnittliga effektbehovet för hela Östersund. Investeringen är på 18 miljarder kronor och väntas skapa omkring 1 000 nya arbetstillfällen i Östersunds kommun. Dessutom väntas så kallade kringeffekter skapa ytterligare tusentals jobb, vilket ställer krav på bostäder och kommunal service.

– Vi har planerat för den här typen av etableringar under lång tid. Därför är vi väl förberedda. Vi har bostäder och platser i både förskola och skola för människor som vill flytta hit. Vi ser fram emot nya invånare, säger Effie Kourlos (C) kommunalråd i Östersund.

För mer information:
Martin Machnow, pressansvarig
063-57 74 72

Karin Sundström, kommunikationschef
063-14 92 20

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Ecosystem Östersund

Ecosystem Östersund. Datacenter och livsmedelsodling i symbios genom restvärme.