Unik världspremiär av Alexander Ekman i Corona-anpassad koreografi

Idag går dansarna i Kungliga Baletten för första gången upp på stora scenen efter att ha tränat i skift. Och den 26 september öppnar Kungliga Operan igen efter att ha varit stängd för publika evenemang i mer än 6 månader. På programmet står världspremiären av SHIFT | CACTI, signerad av koreografen Alexander Ekman. Ekman är vid 36 år vår internationellt mest spelade och uppmärksammade koreograf. SHIFT är urpremiär, CACTI har redan spelats av över 20 kompanier, men ges nu för första gången i Sverige.

Alexander Ekman har tillsammans med Kungliga Baletten och kompositören Mikael Karlsson skapat en föreställning som handlar om att skifta – SHIFT – från ett tillstånd till ett annat.  »När jag kom in på Operan mitt i pandemin stod salongen tom. Jag fick idén att skapa ett corona-anpassat verk«, säger Alexander Ekman och fortsätter: »Koreografin i SHIFT visar olika sätt att röra sig. Dansarna går genom olika lägen, platser och håller ett corona-avstånd i koreografin.«

»Vi måste hela tiden tänka i nya lägen. Teatrar har behövt skapa nya corona-anpassade verk och jag är nyfiken på hur rummet känns med publik i en utspridd salong«, berättar Ekman. Arbetet dokumenteras för Operan Play och i planen ligger att streama SHIFT | CACTI.

Nicolas Le Riche, konstnärlig ledare för Kungliga Baletten:

»SHIFT blir ett unikt verk som skapats tillsammans med dansarna och ett nytt sätt att utforska dansen under de omständigheter vi ställts inför med att skifta begränsningar till en dynamisk och kreativ process – ett nytt sätt att interagera under en svår situation. Den här tiden när dansarna har tvingats i karantän har varit oerhört utmanande för dem och därför är jag både glad och stolt över att vi kan erbjuda den här möjligheten.«

SHIFT delar kväll med CACTI från 2010, Ekmans internationellt mest spelade verk som aldrig tidigare visats i Sverige. På scenen finns även en stråkkvartett från Kungliga Hovkapellet som spelar live.

»CACTI handlar om hur vi betraktar konst och hur vi känner behov av att analysera och ’förstå’ konst«, säger Ekman. »Jag känner att det inte finns en ’korrekt’ väg och att det står alla fritt att tolka och uppleva konst som de vill.«

Danskritiker har beskrivit CACTI som »kvintessensen av Ekman… kvick, insiktsfull, glad och fylld av en uppfinningsrik användning av rymd, ljud och fysisk design«.

Ekman, som tidigare skapat TyllMidsommarnattsdröm och nu senast Eskapist direkt för Kungliga Baletten, har under de senaste åren inte minst varit flitigt engagerad på den internationella dansscenen med nya verk såsom Play på Parisoperan, CACTI på Nederlands Dans Theater II, Cow på Semperoperan i Dreden samt A Swan Lake på Den Norske Opera & Ballet.

SHIFT | CACTI av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Nils Emil Nylander. På bilden: dansare ur Kungliga Baletten med Dawid Kupinski i förgrunden
Alexander Ekman inför Shift/Cacti med Kungliga Baletten på Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Arthur Ljunggren
SHIFT | CACTI av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Nils Emil Nylander. På bilden: Hampus Gauffin och Daria Ivanova samt dansare ur Kungliga Baletten.
SHIFT | CACTI av Alexander Ekman med Kungliga Baletten. Foto Kungliga Operan/Nils Emil Nylander. På bilden: Daria Ivanova samt dansare ur Kungliga Baletten

The autumn season opens at the Royal Swedish Opera – a world premiere by choreographer Alexander Ekman and singer-songwriter Rufus Wainwright’s Prima Donna25.8.2020 10:32:44 CESTPressmeddelande

On September 26, the Royal Swedish Opera opens its doors to a new season with two premieres. First Alexander Ekman’s SHIFT | CACTI, and on 10 October Rufus Wainwright’s opera Prima Donna. The opening date has been moved forward, which means that Les Ballets Suédois will premiere at a later date and the ballet double bill Carmen/Suite en Blanc has been cancelled. «We work with a high degree of flexibility. At the moment we are doing everything we can to welcome a live audience and ensure that our artists and staff can do what they do best through productions that have been adapted to the current pandemic situation, » says CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén.

Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman och singer-songwritern Rufus Wainwrights Prima Donna14.8.2020 09:08:37 CESTPressmeddelande

Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI och den 10 oktober Rufus Wainwrights opera Prima Donna. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in. »Vår verksamhet bygger i hög grad på flexibilitet och just nu gör vi allt vi kan för att återigen få möta publiken live och ge våra artister och medarbetare möjlighet att göra det dom är bäst på med hjälp av corona-anpassade produktioner«, säger VD och operachefen Birgitta Svendén.

Alexander Ekman and the Royal Swedish Opera launch an artists’ lab during the pandemic4.6.2020 17:48:23 CESTPressmeddelande

Choreographer Alexander Ekman will be creating for the Royal Swedish Ballet in which the dancers will perform in the Opera House at a safe distance. On Monday, Ekman, the dancers of the Royal Ballet and the composer Mikael Karlsson launched an experimental lab with presentation on the main stage on September 26. »It’s exciting with new forms of art. That's why I'm inspired by creating in new frameworks and I’m curious about what it means,« says the award-winning, internationally praised choreographer.

Alexander Ekman och Kungliga Operan startar konstnärligt labb under pandemin4.6.2020 17:07:55 CESTPressmeddelande

Koreografen Alexander Ekman skapar för Kungliga Baletten där dansarna på coronasäkert avstånd uppträder i Operahuset. Tillsammans med Kungliga Balettens dansare och kompositören Mikael Karlsson startade Ekman i måndags ett experimentellt labb som presenteras på stora scenen första gången den 4 september. »Det är spännande med nya former av konst. Det är därför jag inspireras av att skapa i nya ramar och jag är nyfiken på vad det innebär«, säger den prisbelönte och internationellt hyllade Ekman.