Unionens konjunkturrapport: Snabb konjunkturuppgång och förändrad arbetsmarknad i krisens spår

Unionens nya konjunkturrapport visar att läget i det svenska näringslivet överlag är bra och att stjärnorna ser ut att stå rätt för en fortsatt snabb konjunkturuppgång. Samtidigt pågår en massiv omstöpning av svensk arbetsmarknad, vilket skapar stora utmaningar.

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Vårens konjunkturrapport analyserar särskilt vad som hänt med jobben under krisen och vad som väntar framöver. Dessutom redovisas en unik undersökning, där 448 av Unionens klubbar på 630 företag med sammanlagt 516 000 anställda i Sverige, ger sin bild av nuläget och konjunkturutsikterna för deras företag.

Enligt klubbarna är läget just nu starkt för stora delar av näringslivet. Produktionen ligger sammantaget högre än innan krisen och lönsamheten bedöms vara starkare än normalt. Och framtidsoptimismen är stor. Undersökningens konjunkturindex pekar på att stämningsläget är positivt för samtliga branscher förutom transport och logistik.

Inom industrin är tillväxtförväntningarna är högst ställda inom fordonsindustrin, men de största lyften jämfört med i höstas står basindustrin och maskin- och metallvaruindustrin för. Tjänstesektorn har gjort en oväntat stor upphämtning sedan höstens undersökning. Framtidsförväntningarna är överlag positiva, inte minst för konsult- och bemanningsbranschen, it- och telekombranschen samt inom handeln.

- Vi tror att svensk ekonomi kommer utvecklas starkt i år och nästa år. Vaccinering och släppta restriktioner är viktiga skäl, men det finns fler anledningar till optimism. Våra exportmarknader utvecklas gynnsamt, näringslivet är i relativt gott skick och företagen har blivit mer effektiva under krisen. Dessutom skapar starka statsfinanser utrymme för finanspolitiska stimulanser. Regeringen måste nu snabbt växla om från krispolitik till att undanröja strukturella hinder för den fortsatta uppgången, säger Katarina Lundahl.

Läget på svensk arbetsmarknad har gradvis förbättrats under det senaste halvåret. Men under ytan har det sen krisen slog till skett dramatiska förändringar.

- Coronakrisen har gett raketbränsle till omstöpningen av svensk arbetsmarknad. Det är rätt otroligt att det under 2020 skapades 55 000 fler högkvalificerade tjänstemannajobb, enligt vår analys. Samtidigt försvann över 100 000 arbetarjobb och även 15 000 tjänstemannajobb med lägre utbildningskrav, säger Katarina Lundahl.

- Vi tror på stark jobbtillväxt under resten av 2020 och under 2021. Men det är i stor utsträckning andra jobb som tillkommer än de som försvann. Nu måste omställningslösningarna som finns i parternas trygghetsöverenskommelse snabbt komma på plats. Det behövs också omfattande utbildningsreformer för att möta kompetensbristen. Januaripartierna behöver även snabbt få på plats etableringsjobben, som vi verkligen ser behövs, avslutar Katarina Lundahl.

Unionens konjunkturprognos i tre punkter:

1. Snabb tillväxt i år. Unionen bedömer att svensk ekonomi kommer växa med 4,2% i år och med 3% nästa år. Stark konsumtionstillväxt och export blir viktiga drivkrafter bakom uppgången.
  1. Arbetslösheten fortsätter att sjunka. Läget på arbetsmarknaden har förbättrats de senaste månaderna, och vi tror att trenden fortsätter. Arbetslösheten enligt Arbetsförmedlingens mått landar i vår prognos på 8,1 procent i år och på 7,4 procent för helåret 2022. Vi ser även att det finns förutsättningar för att långtidsarbetslösheten börjar minska i närtid.
  1. Företagen anställer igen. Enligt fackklubbarna kommer antalet anställda tjänstemän öka det kommande halvåret. Det gäller särskilt i tjänstesektorn.

Hela rapporten finns bifogad som PDF med detta utskick.

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Ny rapport: Digital integritet på jobbet allt viktigare, samtidigt svårare att värna24.5.2021 09:00:59 CEST | Pressmeddelande

Unionens nya rapport ”Privata spår i jobbmobilen” granskar hur den digitala integriteten ser ut för anställda när de använder sig utav telefoner och datorer som arbetsgivaren äger. Vår rapport visar att det finns en integritetsparadox, där en stor andel av anställda använder jobbenheterna för privata ärenden, samtidigt som de är måna om att arbetsgivaren inte ska få tillgång till deras personliga information. Avsaknad av samlad lagstiftning och snabba förändringar på arbetsmarknaden har gjort det svårt för den enskilde att skydda sin digitala integritet.

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.