Unionens konjunkturrapport: Snabb konjunkturuppgång och förändrad arbetsmarknad i krisens spår

Unionens nya konjunkturrapport visar att läget i det svenska näringslivet överlag är bra och att stjärnorna ser ut att stå rätt för en fortsatt snabb konjunkturuppgång. Samtidigt pågår en massiv omstöpning av svensk arbetsmarknad, vilket skapar stora utmaningar.
Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Vårens konjunkturrapport analyserar särskilt vad som hänt med jobben under krisen och vad som väntar framöver. Dessutom redovisas en unik undersökning, där 448 av Unionens klubbar på 630 företag med sammanlagt 516 000 anställda i Sverige, ger sin bild av nuläget och konjunkturutsikterna för deras företag.

Enligt klubbarna är läget just nu starkt för stora delar av näringslivet. Produktionen ligger sammantaget högre än innan krisen och lönsamheten bedöms vara starkare än normalt. Och framtidsoptimismen är stor. Undersökningens konjunkturindex pekar på att stämningsläget är positivt för samtliga branscher förutom transport och logistik.

Inom industrin är tillväxtförväntningarna är högst ställda inom fordonsindustrin, men de största lyften jämfört med i höstas står basindustrin och maskin- och metallvaruindustrin för. Tjänstesektorn har gjort en oväntat stor upphämtning sedan höstens undersökning. Framtidsförväntningarna är överlag positiva, inte minst för konsult- och bemanningsbranschen, it- och telekombranschen samt inom handeln.

- Vi tror att svensk ekonomi kommer utvecklas starkt i år och nästa år. Vaccinering och släppta restriktioner är viktiga skäl, men det finns fler anledningar till optimism. Våra exportmarknader utvecklas gynnsamt, näringslivet är i relativt gott skick och företagen har blivit mer effektiva under krisen. Dessutom skapar starka statsfinanser utrymme för finanspolitiska stimulanser. Regeringen måste nu snabbt växla om från krispolitik till att undanröja strukturella hinder för den fortsatta uppgången, säger Katarina Lundahl.

Läget på svensk arbetsmarknad har gradvis förbättrats under det senaste halvåret. Men under ytan har det sen krisen slog till skett dramatiska förändringar.

- Coronakrisen har gett raketbränsle till omstöpningen av svensk arbetsmarknad. Det är rätt otroligt att det under 2020 skapades 55 000 fler högkvalificerade tjänstemannajobb, enligt vår analys. Samtidigt försvann över 100 000 arbetarjobb och även 15 000 tjänstemannajobb med lägre utbildningskrav, säger Katarina Lundahl.

- Vi tror på stark jobbtillväxt under resten av 2020 och under 2021. Men det är i stor utsträckning andra jobb som tillkommer än de som försvann. Nu måste omställningslösningarna som finns i parternas trygghetsöverenskommelse snabbt komma på plats. Det behövs också omfattande utbildningsreformer för att möta kompetensbristen. Januaripartierna behöver även snabbt få på plats etableringsjobben, som vi verkligen ser behövs, avslutar Katarina Lundahl.

Unionens konjunkturprognos i tre punkter:

1. Snabb tillväxt i år. Unionen bedömer att svensk ekonomi kommer växa med 4,2% i år och med 3% nästa år. Stark konsumtionstillväxt och export blir viktiga drivkrafter bakom uppgången.
  1. Arbetslösheten fortsätter att sjunka. Läget på arbetsmarknaden har förbättrats de senaste månaderna, och vi tror att trenden fortsätter. Arbetslösheten enligt Arbetsförmedlingens mått landar i vår prognos på 8,1 procent i år och på 7,4 procent för helåret 2022. Vi ser även att det finns förutsättningar för att långtidsarbetslösheten börjar minska i närtid.
  1. Företagen anställer igen. Enligt fackklubbarna kommer antalet anställda tjänstemän öka det kommande halvåret. Det gäller särskilt i tjänstesektorn.

Hela rapporten finns bifogad som PDF med detta utskick.

Tel:08-504 151 00press@unionen.se

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.