Uppdämt köpsug ger fart åt kläd- och skohandeln

Svensk Handels Stilindex för juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.

Kraftig försäljningsökning från låga nivåer.
Butiker och e-handel Juli 2021 - 2020 Juli 2021 - 2019 Ackumulerat 2021
Kläder

- 0,5 %

Skor 20,2 % - 6,3 % 6,2 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del klädbutiker har ökad e-handel vägt upp tappen i de fysiska butikerna. Samtidigt är det fortsatt helt avgörande för många sko- och klädbutiker att flödena av kunder till stadskärnor och köpcentrum tar fart igen. Att hela befolkningen tar sitt ansvar och fullvaccinerar sig är nyckeln till att få tillbaka rörligheten i samhället, säger Mats Hedenström.

– Många butikshandlare vittnar om att kundernas köpsug är stort och att snittköpen är högre än normalt. Det fina vädret i början av sommaren ökade försäljningen av shorts, klänningar och kjolar gick starkt. Fler handlare fick sälja varor till fullpris vilket har varit viktigt. Det är många modehandlare som har kämpat hårt för att hålla näsan ovan vattenytan under pandemin, avslutar Hedenström.

Kraftig försäljningsökning från låga nivåer.

Modehandelns återhämtning fortsätter10.9.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk Handels Stilindex för augusti visar att kläd-och skohandeln fortsatt går starkt efter många och långa pandemimånader. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 26,2 procent i augusti jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen uppvisar positiva siffror och ökar med 22,5 procent. Jämfört med 2019 ökar klädförsäljningen, uppbackad av en stark e-handel, med 3,5 procent, medan skohandeln backar med 14 procent.