Svensk Handel

Uppdämt köpsug ger fart åt kläd- och skohandeln

Dela
Svensk Handels Stilindex för juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,6 procent i juli jämfört med samma månad föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror, med en ökning på 20,2 procent. Jämfört med 2019 backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent.
Kraftig försäljningsökning från låga nivåer.
Kraftig försäljningsökning från låga nivåer.
Butiker och e-handel Juli 2021 - 2020 Juli 2021 - 2019 Ackumulerat 2021
Kläder

19,6 %

- 0,5 %

7,5 %
Skor 20,2 % - 6,3 % 6,2 %

Kommentarer från Svensk Handel

– Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del klädbutiker har ökad e-handel vägt upp tappen i de fysiska butikerna. Samtidigt är det fortsatt helt avgörande för många sko- och klädbutiker att flödena av kunder till stadskärnor och köpcentrum tar fart igen. Att hela befolkningen tar sitt ansvar och fullvaccinerar sig är nyckeln till att få tillbaka rörligheten i samhället, säger Mats Hedenström.

– Många butikshandlare vittnar om att kundernas köpsug är stort och att snittköpen är högre än normalt. Det fina vädret i början av sommaren ökade försäljningen av shorts, klänningar och kjolar gick starkt. Fler handlare fick sälja varor till fullpris vilket har varit viktigt. Det är många modehandlare som har kämpat hårt för att hålla näsan ovan vattenytan under pandemin, avslutar Hedenström.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kraftig försäljningsökning från låga nivåer.
Kraftig försäljningsökning från låga nivåer.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Karin Johansson. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye