Svensk Dagligvaruhandel

Upphämtning i butik - tillväxtmotorn i dagligvaruhandeln i februari

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Då 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6 procent. Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Då 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6 procent. Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent.

Den digitala efterfrågan är fortsatt hög och försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 143,2 procent. Hemleverans ökade med 85 procent och upphämtning i butik med 243 procent. E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5 procent, vilket är den högsta andel som uppmätts i Dagligvaruindex. E-handelsandelen var därmed mer än dubbelt så hög i februari i år, som under samma månad i fjol.

-          Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,0 procent, vilket huvudsakligen beror på att februari i år innehöll en dag mindre än i fjol.

-          Den fysiska handeln mötte i februari tuffa jämförelsetal, framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, avslutar Karin Brynell.

Dagligvaruindex för mars publiceras 22 april.

För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09

Nyckelord

Kontakter

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel - en av aktörerna bakom världens största och modernaste plaståtervinningsanläggning31.8.2021 13:48:09 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Svensk Plaståtervinning en rekordinvestering i världens största och modernaste anläggning för plaståtervinning, Site Zero i Motala, som planeras stå klar 2023. Anläggningen kommer att kunna hantera 200 000 ton plastförpackningar, vilket skapar förutsättningar att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll.

Tillväxt i dagligvaruhandeln i juli trots höga jämförelsetal17.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,2 procent under juli 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Branschen möter höga jämförelsetal då motsvarande siffra för juli i fjol var 6,1 procent. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,4 procent under månaden. Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt.

Positiv försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i maj – trots höga jämförelsetal15.6.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningstillväxten drevs av e-handeln som ökade med 26,1 procent. Hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning utvecklades under maj med -0,3 procent.

Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark12.5.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum