Upphämtning i butik - tillväxtmotorn i dagligvaruhandeln i februari

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,5 procent under februari 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Då 2020 var ett skottår med en extra försäljningsdag blir kalendereffekten för februari stor, minus 3,6 procent. Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent.
Den digitala efterfrågan är fortsatt hög och försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 143,2 procent. Hemleverans ökade med 85 procent och upphämtning i butik med 243 procent. E-handelsandelen uppgick i februari till 7,5 procent, vilket är den högsta andel som uppmätts i Dagligvaruindex. E-handelsandelen var därmed mer än dubbelt så hög i februari i år, som under samma månad i fjol.
- Fortsatta pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig. Trenden att hämta sina e-handlade matvaror i butik är fortsatt stark och e-handelns tillväxttakt i februari var en av de högst uppmätta i Dagligvaruindex, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 2,0 procent, vilket huvudsakligen beror på att februari i år innehöll en dag mindre än i fjol.
- Den fysiska handeln mötte i februari tuffa jämförelsetal, framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, avslutar Karin Brynell.
Dagligvaruindex för mars publiceras 22 april.
För ytterligare frågor kontakta;
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Anna Fager Persson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0709-80 32 09
Nyckelord
Kontakter
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel
Anna Fager PerssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seKarin BrynellVd
Tel:0709-758085karin.brynell@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

