Upphandling av regionbusstrafiken avgjord

Region Uppsala har idag fattat tilldelningsbeslut i upphandlingen av regionbusstrafiken. Avtalet, som gäller i nio år, har vunnits av Keolis Sverige AB. Avtalsspärren löper till och med den 21 maj.

Avtalet beräknas till ca 700 miljoner kronor per år och omfattar drygt 200 bussar. Planerad trafikstart är juni 2022.

Sex företag kvalificerade sig för att delta i upphandlingen och två företag lämnade anbud. Båda anbuden uppfyllde ställda krav och gick vidare till utvärdering. Anbudet från Keolis erbjöd både det lägsta priset och fick den högsta kvalitetspoängen. Skillnaden mellan anbuden var dock ganska liten.

-        Det är väldigt mycket arbete med en sådan här stor upphandling, både för oss som beställare och för anbudsgivarna, och det känns skönt att äntligen vara i mål så vi kan börja planera för trafikstart tillsammans med Keolis, säger Johanna Bång, chef för trafikenheten vid Trafik och samhälle.

-        Vi är väldigt glada över att ge förtroende att bedriva regiontrafiken i Uppsala Län till Keolis Sverige AB, säger Johan Örjes, ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden. De står väl rustade för att ta sig an detta uppdrag och jag ser fram emot att de under avtalsperioden ska fortsätta stärka varumärket UL.

Keolis bedriver kollektivtrafik runt om i Sverige bland annat i Stockholms län, Dalarna och Västra Götaland.

Johanna Bång, chef för trafikenheten Trafik och samhälle, 018-611 19 55.

Helena Klange, Presschef Trafik och samhälle, 070-367 73 44.

Tätortstrafiken i Bålsta får en översyn22.2.2021 13:50:05 CET | Pressmeddelande

Ett samverkansavtal har upprättats mellan Region Uppsala och Håbo kommun för att se över tätortstrafiken i Bålsta samt resan till och från hållplatsen och stationen. Syftet med samarbetet är att ta höjd för framtida samhällsutveckling eftersom ett ökat antal invånare i Håbo kommun gör att kollektivtrafiken behöver vara än mer attraktiv och effektiv. Till exempel behöver det lokala busslinjenätet justeras med nya målpunkter.