Upphandling om trafiken till Koster klar

Koster Marin AB fortsätter köra båttrafiken över Kosterfjorden. Det nya avtalet med Västtrafik innebär att befintliga fartyg anpassas för att möta Västtrafiks krav på minskad miljöpåverkan och förbättrad tillgänglighetsanpassning.

Koster Marin AB fortsätter köra båttrafiken över Kosterfjorden efter att en ny upphandling gjorts. Foto: Thomas Harrysson

I Västtrafiks upphandling av båttrafiken mellan Strömstad och Kosteröarna samt Ramsö var det Koster Marin AB som lämnade det mest fördelaktiga anbudet. Avtalet omfattar de två båtlinjerna 890 och 899.

– Vi är mycket nöjda med hur Koster Marin sköter dagens uppdrag och vi ser fram emot att fortsätta utveckla vår båttrafik tillsammans med dem, säger Johanna Eriksson Eknander, affärschef för båttrafiken på Västtrafik.

Minskade utsläpp av koldioxid

Avtalen innebär inga förändringar av trafiken på de två linjerna och de kommer fortsätta köras av de fyra befintliga fartygen.

Det nya avtalet ställer däremot striktare miljökrav än tidigare vilket innebär att motorernas miljöprestanda kommer förbättras. Samtidigt kommer även utsläppen av koldioxid minska i och med att en andel förnybart bränsle börjar användas.

Avtalet ställer också högre krav på fartygens tillgänglighetsanpassning.

Avtalet tecknas på fyra och ett halvt år där trafikstarten är planerad till juni 2021.

Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt, Västtrafik. Foto:  Thomas Harrysson
Johanna Eriksson Eknander, affärschef båt, Västtrafik. Foto: Thomas Harrysson

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.