Uppsala stadsteater släpper skiva!

Uppsala stadsteater släpper 28 maj en skiva med teatermusik på Spotify! Dubbelalbumet med musiken från den inställda föreställningen "Barnen från Frostmofjället" är skapat av bland annat Viktor Brobacke.

Skivomslag. Målning: Matilda Hyttsten

Vintern 2020 fick Uppsala stadsteater ställa in familjeföreställningen Barnen från Frostmofjället, på grund av pandemin.

Men Viktor Brobacke och hans teaterorkester "Djurkapellet" bestämde sig ihop med regissören Kajsa Isakson för att den nyskrivna musiken skulle få leva vidare.

– Vi kan tacka pandemin för att kulturen har hittat andra vägar att nå ut. En del har valt att göra streamade konserter under pandemin – vi gjorde en skiva! Det hör inte till vanligheterna i dag, säger Viktor Brobacke.

Tillsammans med skådespelarna som skulle spelat karaktärerna i föreställningen, så skapade Viktor Brobacke dubbelvinylen: Viktor Brobacke & Djurkapellet lirar musiken ur Barnen från Frostmofjället, med teatermusiken från föreställningen.

28 maj släpps hela dubbelalbumet på Spotify!

I sommar släpps skivan även som en dubbel-lp. Musiken går att lyssna på via uppsalastadsteater.se och via Spotify.

Mer om hur skivan blev till kan läsas här.

Text och musik: Viktor Brobacke.

Ursprungsidé till föreställningen och bearbetning: Kajsa Isakson utifrån Mats Kjelbyes manus – baserat på Laura Fitinghoffs roman Barnen ifrån Frostmofjället.

Skivbolag: Sing a Song Fighter

Omslag till skivan: målning av Matilda Hyttsten, grafisk form av Leo Norgren

Skivomslag. Målning: Matilda Hyttsten
Skivomslag: målning av Matilda Hyttsten, grafisk form av Leo Norgren
Viktor Brobacke, kompositör och musikaliskt ansvarig för musiken till "Barnen från Frostmofjället". Foto: Maria Lilja

Uppsala stadsteater har en stark konstnärlig identitet och är Sveriges tredje största stadsteater. Omkring 80 000 personer besöker våra föreställningar och övriga program varje år. Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.

Höstens hopp – Uppsala stadsteater presenterar nästa säsong12.5.2021 10:10:06 CEST | Pressmeddelande

En specialbeställd urpremiär av Staffan Göthe, en ursinnig kärlekshistoria och en nyskriven musikalisk science fiction-dystopi av Erik Gedeon. Dessutom iscensätts kultfilmen The Matrix på ett helt eget vis och Andrées expedition till Nordpolen tar för första gången plats på scen. Hösten 2021 på Uppsala stadsteater bjuder på flera urpremiärer där humor och existentialism är återkommande teman. Teatern får också välkomna publiken till en nydesignad foajé.

Rapartist debuterar i pjäs tillägnad alla mammor (uppdaterat med pressbilder!)10.3.2021 11:40:38 CET | Pressmeddelande

Nyskrivna pjäsen "Min mamma" baseras på intervjuer med 15 unga män. Rapartisten Yoel Escanilla gör skådespelardebut som huvudrollen Pablo i föreställningen som hyllar alla mammor: – Att få göra debut i den här pjäsen känns jättestort! Min egen mamma dog när jag var 18 år och hon har minst sagt en helig plats hos mig. Pjäsen som spelas in och kan ses digitalt, har premiär 23 april.