Uppsala stadsteater stänger t.om. 25 januari och ställer in "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar"

Med anledning av de senaste nationella restriktionerna har Uppsala kommuns krisledningsnämnd beslutat att stänga Uppsala stadsteater till och med 25 januari då beslutet omprövas. Teatern ställer därmed in samtliga föreställningar av "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar", vilken i stället kan ses digitalt.
Davood Tafvizian, Ester Claesson, Astrid Kakuli, Rita Lemivaara, Robin Keller, Nina Rashid. "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" dramatiseras och regisseras av Farnaz Arbabi efter en roman av Johannes Anyuru, föreställningen är en samproduktion mellan Unga Klara och Uppsala stadsteater. Foto: Mats Bäcker

Uppsala kommuns krisledningsnämnd beslutade strax innan jul att flera förvaltningar och bolag ska arbeta hemifrån, plus att alla offentliga verksamheter som inte är helt nödvändiga ska vara stängda. Detta för att ytterligare minska risken för smittspridningen av covid-19.

Det innebär att Uppsala stadsteater stänger i väntan på ett nytt besked från kommunen, vilket förväntas komma den 25 januari.

Därmed kommer inte ensemblen i "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" att kunna repetera på teatern eller ha premiär som tänkt i mitten av januari. Uppsala stadsteater ställer därför in samtligaföreställningar av produktionen.

Föreställningen "De kommer att drunkna i sina mödrar tårar" är ett samarbete med Unga Klara och kan ses digitalt via Unga Klara från och med 13 januari till och med 31 mars. Föreställningen kräver biljett, vilket kan köpas via Unga Klara.

Uppsala stadsteater planerar just nu för att kunna spela vårens övriga föreställningar.

Rita Lemivaara, Tina Pour Davoy.  "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" dramatiseras och regisseras av Farnaz Arbabi efter en roman av Johannes Anyuru, föreställningen är en samproduktion mellan Unga Klara och Uppsala stadsteater. Foto: Mats Bäcker
Rita Lemivaara, Tina Pour Davoy. "De kommer att drunkna i sina mödrars tårar" dramatiseras och regisseras av Farnaz Arbabi efter en roman av Johannes Anyuru, föreställningen är en samproduktion mellan Unga Klara och Uppsala stadsteater. Foto: Mats Bäcker

Uppsala stadsteater är Sveriges tredje största stadsteater. Vår vision är att skapa omvälvande scenkonst av högsta kvalitet som berör och utmanar i nuet och in i framtiden. Vi har också ett löfte: att beröra bortom föreställningen.

Repertoaren är bred och innehåller klassiker såväl som innovativ scenkonst, komedi och bråddjup dramatik för publik i alla åldrar.