Utöka gasprisstödet till de 12 000 hushåll som bor i flerfamiljshus

Gasprisstödet behöver utökas till de 12 000 hushåll i flerfamiljshus som värms upp med gas. Den uppmaningen skickar Fastighetsägarna till regeringen efter att regeringen idag beslutat om ett gasprisstöd till hushåll i villor.

Regeringen har idag beslutat om ett gasprisstöd till sydsvenska villahushåll som värmer sina hus med gas. De 12 000 hushåll i bostadsrätt och hyresrätt som har gas som uppvärmning omfattas dock inte av stödet. Fastighetsägarna uppmanar nu regeringen att komplettera stödet så att hushåll i flerbostadshus behandlas på samma sätt som villahushåll.

– Det är viktigt att alla hushåll behandlas lika när det kommer till statliga energiprisstöd. Det finns ingen godtagbar förklaring till varför 12 000 hushåll i flerfamiljshus ska lämnas utan stöd. Gasprisstöd behövs för att minska kostnaderna för alla hushåll, oavsett om de bor i villa, bostadsrätt eller hyresrätt, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Även branschorganisationen Energigas Sverige underströk i sitt remissvar till regeringen att förordningen måste ändras så att även hushåll i flerfamiljshus får del av stödet.

– För att skapa samma villkor för alla hushåll oavsett upplåtelseform föreslår Fastighetsägarna att hyresgäster och bostadsrättshavare ges ett gasprisstöd motsvarande den genomsnittliga förbrukningen för att dessa ska hamna på samma nivå som villahushåll, säger Rikard Silverfur.