Utökad satsning på vegetarisk à la carte-meny hos Ving

På Vings familjehotell O.B.C By Sunwing fördubblades beställningarna av vegetariska rätter från sommaren 2017 till sommaren 2018 när en vegetarisk à la carte-meny infördes på menyn. I sommar rullas menyn ut på företagets alla Sunwing Family Resorts runt Medelhavet.

Steak minute
på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg
Steak minute på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg

Vegetariskt är hetare än någonsin. Det som förr brukade stanna vid ett pliktskyldigt ”vegetariskt alternativ” på menyn, handlar idag om att höja standarden till samma nivå som kött och fisk.

Restauranger och hotell anpassar sig snabbt till dagens krav från gäster. I restaurangköken har man blivit allt bättre på att skapa kreativa rätter av grönsaker, varav många kan imiteras med proteinbaserad mat på spännande sätt.

- På Vings egna koncepthotell har vegetariska alternativ alltid funnits på menyn, både på våra bufféer och på à la carte-menyerna. När vi lanserade en helt vegetarisk à la cartemeny på våra O.B.C-hotell i fjol blev den genast en succé och vi ser nu fram emot att kunna erbjuda denna till alla våra Sunwing-gäster runt Medelhavet, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på Ving.

Fyra av tio äter mer vegetariskt

När Ving nyligen ställde frågor om matvanor på semestern i sin resepanel svarade 38 % att de äter mer vegetariskt idag jämfört med för fem år sedan. 30 % av respondenterna att de minskat sin konsumtion av kött de senaste fem åren. Många har också börjat äta mer fisk, 45 %. Att äta hälsosamt är också viktigt, 6 av 10 (61%) svarade att de letar efter hälsosamma alternativ på hotellets menyer.*

Tio rätter

Den vegetariska menyn består av tio rätter med inspiration från olika delar av världen och införs i à la carte-restaurangen på familjehotellen Sunwing Family Resorts på Cypern, Kreta, Mallorca, Rhodos och i Turkiet. På menyn finns bland annat rotselleri tillredd som en steak minute serverad med en bearnaisesås och pommes frites. Andra rätter är lök- och spetskålspakoras i taco, vietnamesiska kokospannkakor samt chèvrefyllda risbiffar med morotspuré. Så långt det går ska lokala råvaror från resmålen användas men rätterna kan skilja sig åt utifrån tillgång till dessa.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, telefon 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Om Resepanelen
*Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 10 392 personer. Undersökningen genomfördes i februari 2019. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Steak minute
på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg
Steak minute på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg
Lök- & spetskålspakoras i taco. Fotograf Pelle Lundberg
Vietnamesisk kokospannkaka. Fotograf Pelle Lundberg
Vietnamesisk macka, fylld med falafel och halloumikrisp. Fotograf Pelle Lundberg

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Info kring "Proposed recapitalisation of Thomas Cook Group"12.7.2019 08:27:48 CESTPressmeddelande

Idag meddelade Vings ägare, Thomas Cook att företaget är i samtal med Fosun Tourism, vår idag största aktieägare, och de utlånande bankerna kring att tillföra nytt kapital om 750 miljoner GBP i verksamheten. Efter genomförandet av detta förslag skulle researrangörsdelen vara majoritetsägd av Fosun Tourism som även äger Club Med, medan flygbolaget skulle ägas av Thomas Cook Group plc., utlånande banker och kreditgivare. Flygbolaget och researrangören kommer att fortsätta att arbeta nära tillsammans, som de gör idag. Semesterresor med Ving/Thomas Cook kommer inte att påverkas och kommer att fortsätta att fungera som vanligt. Alla våra semesterresor är skyddade av resegarantin som vanligt och våra kunder kan tryggt boka och resa på semester med oss.

Nu släpps Vings Semesterrapport19.6.2019 10:57:33 CESTPressmeddelande

Nu presenteras 2019 års upplaga av Semesterrapporten som i år för första gången är nordisk. Rapporten visar bland annat att designhotell blir allt viktigare för destinationer, och så även hotellens restaurangkoncept. Hållbarhet är viktigt och den moderna paketresan är mer rätt än någonsin. Rapporten visar också att för Gen Z och Millenals är trenden att många väljer bort solbränna och festande till förmån för lokala upplevelser och tid för återhämtning.