Utökad satsning på vegetarisk à la carte-meny hos Ving

På Vings familjehotell O.B.C By Sunwing fördubblades beställningarna av vegetariska rätter från sommaren 2017 till sommaren 2018 när en vegetarisk à la carte-meny infördes på menyn. I sommar rullas menyn ut på företagets alla Sunwing Family Resorts runt Medelhavet.

Steak minute
på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg
Steak minute på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg

Vegetariskt är hetare än någonsin. Det som förr brukade stanna vid ett pliktskyldigt ”vegetariskt alternativ” på menyn, handlar idag om att höja standarden till samma nivå som kött och fisk.

Restauranger och hotell anpassar sig snabbt till dagens krav från gäster. I restaurangköken har man blivit allt bättre på att skapa kreativa rätter av grönsaker, varav många kan imiteras med proteinbaserad mat på spännande sätt.

- På Vings egna koncepthotell har vegetariska alternativ alltid funnits på menyn, både på våra bufféer och på à la carte-menyerna. När vi lanserade en helt vegetarisk à la cartemeny på våra O.B.C-hotell i fjol blev den genast en succé och vi ser nu fram emot att kunna erbjuda denna till alla våra Sunwing-gäster runt Medelhavet, säger Fredrik Henriksson, Kommunikationschef på Ving.

Fyra av tio äter mer vegetariskt

När Ving nyligen ställde frågor om matvanor på semestern i sin resepanel svarade 38 % att de äter mer vegetariskt idag jämfört med för fem år sedan. 30 % av respondenterna att de minskat sin konsumtion av kött de senaste fem åren. Många har också börjat äta mer fisk, 45 %. Att äta hälsosamt är också viktigt, 6 av 10 (61%) svarade att de letar efter hälsosamma alternativ på hotellets menyer.*

Tio rätter

Den vegetariska menyn består av tio rätter med inspiration från olika delar av världen och införs i à la carte-restaurangen på familjehotellen Sunwing Family Resorts på Cypern, Kreta, Mallorca, Rhodos och i Turkiet. På menyn finns bland annat rotselleri tillredd som en steak minute serverad med en bearnaisesås och pommes frites. Andra rätter är lök- och spetskålspakoras i taco, vietnamesiska kokospannkakor samt chèvrefyllda risbiffar med morotspuré. Så långt det går ska lokala råvaror från resmålen användas men rätterna kan skilja sig åt utifrån tillgång till dessa.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, telefon 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Om Resepanelen
*Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 10 392 personer. Undersökningen genomfördes i februari 2019. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Fredrik HenrikssonKommunikationschef Thomas Cook Northern Europe/Ving

Steak minute
på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg
Steak minute på rotselleri. Fotograf Pelle Lundberg
Lök- & spetskålspakoras i taco. Fotograf Pelle Lundberg
Vietnamesisk kokospannkaka. Fotograf Pelle Lundberg
Vietnamesisk macka, fylld med falafel och halloumikrisp. Fotograf Pelle Lundberg

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB och har cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

7 av 10 höstlovsresor bokade hos Ving11.9.2019 09:56:51 CESTPressmeddelande

Sommarlovet har knappt avslutats innan många börjar blicka framåt mot nästa ledighet – höstlovet. Ving erbjuder över 60 olika charteravgångar från 13 flygplatser i anslutning till höstlovet och i år förväntas omkring 13 000 svenskar att resa iväg med Ving under vecka 44. Redan nu är drygt 70 procent av charterresorna bokade, vilket är i linje med fjolårets bokningsläge. Men platserna går åt snabbt.