Växthusgasutsläpp från inrikesflyg minskar med 5,9 % från år 2016 till 2017. Från år 1990 till 2017 är minskningen 26,3 %

Rykande färska siffror från Naturvårdsverket visar att växthusgasutsläppen från svenska befolkningens inrikesflygande fortsätter att minska. Naturvårdsverket är den officiella myndighet som statistikför och redovisar de svenska, nationella utsläppsiffrorna.

Växthusgasutsläppen från inrikes flygande har minskat från 0,65 miljoner ton Co2 med en höghöjdseffekt om 0,26 ton år 1990 till 0,48 miljoner ton Co2 och en höghöjdseffekt om 0,19 miljoner ton år 2017.

Utsläppssiffrorna för svensk vägtrafik för år 2017 har inte uppdaterats av Naturvårdsverket än, men var år 2016 157,71 miljoner ton Co2 som jämförelse.

Viss del av minskningen för inrikesflyget kan tillskrivas effektivisering och en del att allt färre fortsätter välja flyg för sin inrikesresa. Men många kanske väljer bil istället, även om en bil orsakar mer utsläpp per personkilometer än inrikesflyg - även om det är en bil enligt transportstyrelsens miljöbilsdefinition.

BRA har de senaste åren bytt ut halva flygplansflottan till klimatsmarta och effektiva flygplan, bolaget erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa, flyger majoriteten av sina linjer på låg höjd som inte genererar höghöjdseffekter och flyger alltid så rakt det går mellan destinationerna.

BRA är miljöcertifierade sedan 2009 och är enda flygbolaget som är med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

På motsvarande sätt som det inom vägtrafik finns miljöbilar, finns det klimatsmartare flygplan. BRA flyger med tio stycken. De får dock inte kallas "miljöflygplan", även om de utan biobränsle i tankarna transporterar människor med samma eller mindre utsläpp per mil och person än en miljöbil som kör samma sträcka.

Flygskattefrågan är högaktuell, där flygskatten har bidragit till att minska det flyg som genererar minst utsläpp (inrikes) samtidigt som flyget som orsakar mer utsläpp (utrikes) har fortsatt att öka.

För ett företag som BRA som är en del av den nationella kollektivtrafiken och endast flyger inrikes är flygskatten kännbart i allra högsta grad.

Flygskatten på en inrikes tur- och returresa är idag 124 kronor, det vill säga 60 kronor per resväg plus moms samtidigt som skatten för en tur- och returresa till Europa, som kan vara flera timmar längre och därmed generera mer utsläpp, är flygskatten totalt 60 kronor.

Här är faktan om Svenska befolkningens utsläpp av växthusgaser från flygresor. OBS! Ställ muspekaren på stapeln längst till höger för att se de siffror för 2017.

Naturvårdsverkets utsläppsjämförelse flyg och vägtrafik: vägtrafik och inrikesflyg

Anna SoltorpHållbarhetschef, Political- & Industrial Affairs

Klimat, miljö CSR och hållbarhet. Koordinering av politiska aktiviteter och branschfrågor

010-819 67 10anna.soltorp@flygbra.se

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger till Berlin från Växjö och till Lyon från Göteborg. Med sina 2,2 miljoner årliga passagerare, främst affärsresenärer, har BRA en svensk marknadsandel av inrikesflyget om cirka 30 procent och 40 procent på de linjer BRA trafikerar. Enligt Svenskt KvalitetsIndex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. Från 1 april klimatkompenserar BRA för alla utsläpp som orsakas av bolaget. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle vid bokning. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj. www.flygbra.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge7.3.2019 13:29:49 CETPressmeddelande

Breaking news from the Swedish regional airline Braathens Regional Airlines Automatic 100 % climate compensation for all booked flights as from 1st of April 2019 – at no extra charge Only a year ago, the Swedish regional airline, Braathens Regional Airlines, launched the opportunity for every traveler to choose fossil-free biofuel when booking their tickets. Braathens Regional Airlines now takes the next step: To climate compensate all emissions from their flights, without any additional cost or effort for the traveler.