Växthusgasutsläpp från inrikesflyg minskar med 5,9 % från år 2016 till 2017. Från år 1990 till 2017 är minskningen 26,3 %

Rykande färska siffror från Naturvårdsverket visar att växthusgasutsläppen från svenska befolkningens inrikesflygande fortsätter att minska. Naturvårdsverket är den officiella myndighet som statistikför och redovisar de svenska, nationella utsläppsiffrorna.

Växthusgasutsläppen från inrikes flygande har minskat från 0,65 miljoner ton Co2 med en höghöjdseffekt om 0,26 ton år 1990 till 0,48 miljoner ton Co2 och en höghöjdseffekt om 0,19 miljoner ton år 2017.

Utsläppssiffrorna för svensk vägtrafik för år 2017 har inte uppdaterats av Naturvårdsverket än, men var år 2016 157,71 miljoner ton Co2 som jämförelse.

Viss del av minskningen för inrikesflyget kan tillskrivas effektivisering och en del att allt färre fortsätter välja flyg för sin inrikesresa. Men många kanske väljer bil istället, även om en bil orsakar mer utsläpp per personkilometer än inrikesflyg - även om det är en bil enligt transportstyrelsens miljöbilsdefinition.

BRA har de senaste åren bytt ut halva flygplansflottan till klimatsmarta och effektiva flygplan, bolaget erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa, flyger majoriteten av sina linjer på låg höjd som inte genererar höghöjdseffekter och flyger alltid så rakt det går mellan destinationerna.

BRA är miljöcertifierade sedan 2009 och är enda flygbolaget som är med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

På motsvarande sätt som det inom vägtrafik finns miljöbilar, finns det klimatsmartare flygplan. BRA flyger med tio stycken. De får dock inte kallas "miljöflygplan", även om de utan biobränsle i tankarna transporterar människor med samma eller mindre utsläpp per mil och person än en miljöbil som kör samma sträcka.

Flygskattefrågan är högaktuell, där flygskatten har bidragit till att minska det flyg som genererar minst utsläpp (inrikes) samtidigt som flyget som orsakar mer utsläpp (utrikes) har fortsatt att öka.

För ett företag som BRA som är en del av den nationella kollektivtrafiken och endast flyger inrikes är flygskatten kännbart i allra högsta grad.

Flygskatten på en inrikes tur- och returresa är idag 124 kronor, det vill säga 60 kronor per resväg plus moms samtidigt som skatten för en tur- och returresa till Europa, som kan vara flera timmar längre och därmed generera mer utsläpp, är flygskatten totalt 60 kronor.

Här är faktan om Svenska befolkningens utsläpp av växthusgaser från flygresor. OBS! Ställ muspekaren på stapeln längst till höger för att se de siffror för 2017.

Naturvårdsverkets utsläppsjämförelse flyg och vägtrafik: vägtrafik och inrikesflyg

Anna SoltorpHållbarhetschef, Political- & Industrial Affairs

Klimat, miljö CSR och hållbarhet. Koordinering av politiska aktiviteter och branschfrågor

010-819 67 10anna.soltorp@flygbra.se

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter i Sverige och med cirka 2 miljoner årliga passagerare, har BRA en marknadsandel av svenskt inrikesflyg om cirka 30 %.

BRA klimatkompenserar som enda kommersiella flygbolag i världen för mer än alla sina CO2-utsläpp utan extra kostnad för resenärerna. BRA erbjuder sedan 2018 alla att välja fossilfritt biobränsle vid bokning av flygresan och redan år 2009 miljöcertifierades bolaget som världens första passagerarflygbolag.

Inrikesflygbolaget BRA ansöker om rekonstruktion6.4.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Coronakrisen slår extremt hårt mot samhället och flygbranschen. Svenska flygbolaget BRA ansöker nu om rekonstruktion för att skydda bolaget från konkurs. En rekonstruktion skapar andrum för att kontrollerat planera för en framtida verksamhet. BRA har som ambition att stegvis återstarta bolaget och flygtrafiken igen efter sommaren, allt eftersom förutsättningarna för att bedriva flyg förbättras.

Flygbolaget BRA:s vd Geir Stormorken kommenterar regeringens förslag om kreditgarantier till svensk flygbransch17.3.2020 19:31:35 CETPressmeddelande

”Regeringens till synes generösa kreditgaranti är säkert bra, men det vi behöver är insatser som ger både omedelbara och långsiktiga likviditetseffekter - inte lån med kreditkostnader. Vi behöver även bättre tillämpbara permitteringsregler.” ”Regeringens kreditgaranti innebär ingen stimulans till branschen i allmänhet. Det sänker inga kostnader och ger inget andrum till företagen i en oerhört utsatt bransch”. ”Att ta stora lån för att betala löpande kostnader och därmed skjuta växande skulder framför sig när ingen vet hur länge detta kommer att vara, är inte något som vi varken kan eller vill.” ”Kreditgarantin från regeringen förändrar tyvärr inte något för BRA här och nu. Kommer inte stöd för att minska kostnaderna inom kort, riskerar BRA, som flyger till flest orter i Sverige och som har det största flyglinjenätet med 28 flyglinjer inom landet under år 2019-2020, att tvingas till drastiska åtgärder – med nedläggning av ytterligare flyglinjer och ännu färre flygavgångar”.

Medarbetare hos flygbolaget BRA bekräftad med COVID-19 – har ej träffat resenärer eller kollegor5.3.2020 17:32:03 CETPressmeddelande

Det föreligger ingen uppenbar risk för smittspridning inom eller via BRA. Personen som bär på smittan har inte varit på arbetet sedan den 20 februari, det vill säga sedan långt innan personen själv smittades. Personen har inte heller arbetat eller träffat kollegor efter det förmodade smittotillfället. BRA har inte heller kontaktats av den pågående smittspårning som sjukvården bedriver.