V: Blågröna missar gyllene tillfälle att bygga studentbostäder

Äldreboendet Mårtensgården i Rågsved kommer från och med årsskiftet att stå tomt. Vänsterpartiet har föreslagit att göra om huset på sju våningar till studentbostäder för att minska bristen av bostäder för unga. Under torsdagskvällen röstade den blågröna majoriteten ner förslaget för att istället sälja fastigheten.

Hassan Jama (V) vill se en ambitiösare bostadspolitik i Stockholm.

Vänsterpartiet är kritiska till majoritetens beslut och menar att det blågröna styret saknar känsla för stockholmarnas behov och pekar på att det idag bara finns 20 000 studentbostäder i en stad med runt 90 000 studerande.

Det här är ett gyllene tillfälle för att lyfta Rågsved och dessutom få till fler bostäder. Med studentbostäder kommer vi kunna skapa en tryggare stadsdel med mer liv och rörelse. Det vinner vi alla på i slutändan, oavsett om vi är studenter eller inte, säger Hassan Jama, ledamot för Vänsterpartiet i Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.

Gör Rågsved tryggare
Utöver behovet för unga så pekar Vänsterpartiet i sin kritik på att de andra byggnaderna i Rågsveds centrum sedan länge är sålda och har misskötts av fastighetsvärdarna. Att nu sälja ännu en byggnad och därmed avsäga sig det lilla inflytandet staden faktiskt har på platsen är oacceptabelt enligt Vänsterpartiet.

Fakta: svårt för unga att flytta hemifrån
En nybyggd etta kostar idag runt 7000 enligt bostadsförmedlingen, en hyra få ungdomar eller studenter har råd med om månadslönen ska vara minst tre gånger den summan. Samtidigt är den genomsnittliga kötiden för en hyresrätt 9 år i Stockholm.

Hassan Jama (V) vill se en ambitiösare bostadspolitik i Stockholm.

V: Oacceptabla oklarheter kring försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen25.1.2022 11:34:28 CET | Pressmeddelande

Nu på måndag väntas kommunfullmäktige i Stockholms stad fatta beslut om en försäljning av gamla Gubbängens gymnasium till skandalomsusade Internationella Engelska skolan (IES). Vänsterpartiet är starkt kritiska till beslutet och menar att försäljningen innehåller oacceptabla oklarheter, bland annat saknas information om vad som kommer att hända med Gubbängshallen, som är inkluderad i affären.

V: Anställ fler för att hantera restriktionerna i stadens simhallar5.1.2022 12:12:19 CET | Pressmeddelande

Efter folkhälsomyndighetens senaste rekommendationer råder nu långa telefonköer till Stockholms simhallar för att boka tider. Många barnfamiljer hör av sig om att de får köa länge och förgäves när det bara går att boka tider inom två dagar. Vänsterpartiet är kritiska till att det blågröna styret efter nästan två år av pandemi fortfarande inte lyckats göra simhallarna mer tillgängliga.