V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.

Här är programmet för Vänsterpartiets dag i Almedalsveckan söndag 4 juli:

Vänsterpartiet Gotland öppnar dagen med ett program där våra ledande lokalpolitiker diskuterar de viktigaste politiska frågorna på ön, och bjuder på skön musik från gotländska bandet De lyttas kapell.

Tid: 10.25-11.00.

Sänds från: Visby.

Medverkande: Saga Carlgren, oppositionsråd och gruppledare i fullmäktige, Måna Heckscher, Ung Vänster och Vänsterpartiet Gotlands distriktsstyrelse. Peter Barnard, ordförande Vänsterpartiet Gotland, Jennie Jarve, ledamot i barn- och utbildningsnämnden och Jörgen Benzler, ledamot i socialnämnden.

…………………………………………………………………………………………………..

Nooshi Dadgostar håller sitt första Almedalstal

Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar håller sitt första Almedalstal. Talet, som är digitalt, direktsänds via SVT och Vänsterpartiets sociala medier.

Tid: 11.00.

Sänds från: Årets Almedalsscen i Riksdagen.

………………………………………………………………………………………………….

Bruksorten och den ekonomiska demokratin – så räddar vi de viktiga industrijobben

Den 20:e april fick 440 pappersarbetare veta att de riskerar att bli arbetslösa före årsskiftet eftersom företagsledningen på Stora Enso anser att det 120 år gamla pappersbruket kan läggas ner, därför att det inte längre är tillräckligt lönsamt för företaget.

Välkomna till ett samtal på gamla Folkets Hus i Kvarnsveden om den svenska bruksortens nu och framtid.

Tid: 11.30.

Sänds från: Forum Kvarnsveden, Borlänge.

Medverkande:

Birger Lahti, näringspolitisk-och landsbygdspolitisk talesperson, Vänsterpartiet

Anders Pettersson, pappersarbetare Kvarnsvedens bruk och ordförande i fackförbundet Pappers avd 50.

Ida Friberg, handläggare Transportstyrelsen, ordförande Distriktsstyrelsen, Vänsterpartiet

Åsa Mattsson, moderator, Vänsterpartiet

Före samtalet visas också en förfilm där Rikard Rudolfsson, ordförande V Borlänge, hälsar välkommen och pratar med några Kvarnsvedsbor.

Vänsterpartiets presstjänst

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru