V: Ge en extra semester till coronakrisens hjältar

En extra semestervecka. Det vill Vänsterpartiet att den personal som arbetar inom vård och omsorg ska få. Dessutom kräver partiet en nystart för vård och omsorg, där resurser tillförs under en lång tid för att förbättra arbetsvillkoren.

- Vi ser hur de som jobbar i vård och omsorg får slita väldigt hårt för att klara coronakrisen. Jag tycker att de ska få en extra semestervecka som ett tack från samhället för den imponerande insats de gör, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Semesterveckan ska kunna tas ut när läget inom vård och omsorg har stabiliserats. För att lösa de större problemen föreslår partiet en nystart för vård och omsorg efter coronakrisen. Där handlar det om en långsiktig plan för att förbättra arbetsvillkoren i välfärden.
- Vi i Vänsterpartiet vet att folk är stolta över vår välfärd. Men under många år har det gemensamma urholkats. De rika har fått skattesänkningar, medan vård, skola och omsorg har fått allt mindre pengar.
- Det har lett till sämre arbetsvillkor och i längden får vi en sämre välfärd. Folk ska fortsätta kunna vara stolta över våra gemensamma resurser, därför vill vi ha den här nystarten, säger han.

Planen ska tas fram genom att staten tar initiativ till förhandlingar med parterna. Tanken är att de, när krisen är över, ska sätta sig och komma överens om hur arbetsvillkoren ska förbättras över tid.
- Exakt vad som ska ingå ska tas fram tillsammans med arbetsgivarna och facken. Men det handlar om tryggare anställningar, högre löner, förbättrad arbetsmiljö och fler kollegor. Vi vill att anställda inom vård och omsorg ska gå till jobbet med lätta steg och känna en trygghet i att de har nog resurser att göra ett bra jobb, säger Jonas Sjöstedt.

Staten ska ta en stor del av kostnaden för nystarten och den kan bekostas bland annat med ökad beskattning av aktieutdelningar och kapitalvinster.
- Säkert kan en del av de som är vana vid stora aktieutdelningar bli lite besvikna över att de får bidra mer. Men då tycker jag att vi kan bjuda kapitalägarna på en applåd för deras insats, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90

Nooshi Dadgostar kräver väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna16.11.2021 15:57:38 CET | Pressmeddelande

Sverige behöver en stabil regering. Vi behöver inte fler regeringskriser. Väljarna ska veta vem som styr landet och vem som har inflytande över politiken. Därför ser vi det som viktigt att komma överens om spelreglerna för samarbete framåt. Det framförde Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar på en pressträff under tisdagseftermiddagen. - Vi har konstruktiva diskussioner med Magdalena Andersson. Vår inställning är att vi vill komma fram till en överenskommelse som bland annat ska innehålla väsentliga förbättringar för de sämst ställda pensionärerna, säger Nooshi Dadgostar. 40 procent av kvinnorna och tolv procent av männen hade en allmän pension under 10 553 kronor i månaden före skatt. 300 000 pensionärer räknas som fattiga. Den arbetsgrupp som gjorde en överenskommelse om pensionerna avsåg inte ens själva att nivåerna för de sämst ställda pensionärerna skulle bli så låga som de nu är. Pensionsarbetsgruppen är ett sätt för S och M att hålla pensionerna nere, och deras uppgörelse