V: Ge en extra semester till coronakrisens hjältar

En extra semestervecka. Det vill Vänsterpartiet att den personal som arbetar inom vård och omsorg ska få. Dessutom kräver partiet en nystart för vård och omsorg, där resurser tillförs under en lång tid för att förbättra arbetsvillkoren.

- Vi ser hur de som jobbar i vård och omsorg får slita väldigt hårt för att klara coronakrisen. Jag tycker att de ska få en extra semestervecka som ett tack från samhället för den imponerande insats de gör, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Semesterveckan ska kunna tas ut när läget inom vård och omsorg har stabiliserats. För att lösa de större problemen föreslår partiet en nystart för vård och omsorg efter coronakrisen. Där handlar det om en långsiktig plan för att förbättra arbetsvillkoren i välfärden.
- Vi i Vänsterpartiet vet att folk är stolta över vår välfärd. Men under många år har det gemensamma urholkats. De rika har fått skattesänkningar, medan vård, skola och omsorg har fått allt mindre pengar.
- Det har lett till sämre arbetsvillkor och i längden får vi en sämre välfärd. Folk ska fortsätta kunna vara stolta över våra gemensamma resurser, därför vill vi ha den här nystarten, säger han.

Planen ska tas fram genom att staten tar initiativ till förhandlingar med parterna. Tanken är att de, när krisen är över, ska sätta sig och komma överens om hur arbetsvillkoren ska förbättras över tid.
- Exakt vad som ska ingå ska tas fram tillsammans med arbetsgivarna och facken. Men det handlar om tryggare anställningar, högre löner, förbättrad arbetsmiljö och fler kollegor. Vi vill att anställda inom vård och omsorg ska gå till jobbet med lätta steg och känna en trygghet i att de har nog resurser att göra ett bra jobb, säger Jonas Sjöstedt.

Staten ska ta en stor del av kostnaden för nystarten och den kan bekostas bland annat med ökad beskattning av aktieutdelningar och kapitalvinster.
- Säkert kan en del av de som är vana vid stora aktieutdelningar bli lite besvikna över att de får bidra mer. Men då tycker jag att vi kan bjuda kapitalägarna på en applåd för deras insats, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90

Välkommen till Jonas veranda - istället för Almedalen24.6.2020 11:10:57 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet ställer inte in vår dag i Almedalen. Tvärtom. Vi satsar på ett helt eget digitalt program. Det blir politiska samtal om sommar och klassamhälle i talkshowen ”Snack med Sjöstedt”. Det blir musikunderhållning och förstås – det blir som vanligt ett Almedalstal av Jonas Sjöstedt, denna gång från hans egen veranda på torpet i Umeå. Här är hela programmet för Jonas Veranda - onsdag 1 juli 2020: 10.00 Pressträff från Jonas Veranda. Jonas Sjöstedt presenterar årets Almedalsnyhet. Sänds via Vänsterpartiets facebook-kanal https://www.facebook.com/vansterpartiet/live https://www.facebook.com/vansterpartiet/live Möjlighet finns till enskilda intervjuer, via Skype och liknande. 18.00 Snack med Sjöstedt – Almedalenspecial Sänds via Vänsterpartiets Facebook-kanal, samma länk som ovan. Jonas Sjöstedt pratar om sommar, jämlikhet och vad arbetarrörelsen har gjort med sitt bildningsideal. Gäster: -Anneli Jordahl, prisbelönt arbetarförfattare, bla ”Klass är du fin nog” Låt inte den här stan

Jonas Sjöstedt gästas av Järvaveckans grundare - Så tar vi både Järva och Sverige ur krisen11.6.2020 10:33:32 CESTPressmeddelande