V: Hyrstopp måste gå hand i hand med bättre villkor

Region Stockholm och andra regioner inför under våren stopp för hyrpersonal i delar av sjukvården för att höja kontinuiteten och få kontroll på skenande kostnader. Men den fasta personalens villkor måste förbättras permanent om vi inte ska vara tillbaka på ruta ett inom kort igen, menar Vänsterpartiet.
Foto: Anna Drvnik

Sedan den 1 mars råder det ett stopp för hyrpersonal i delar av vården inom Region Stockholm. Detta oroar fack och personal, som ser att det kan bli stora bemanningsluckor när hyrpersonal försvinner.

– Det är på tiden att regionen antar en tuffare hållning gentemot bemanningsföretagen. Men vi måste samtidigt med andra handen förbättra arbetsvillkoren för den fastanställda personalen i vården, annars blir det omöjligt att vända trenden och råda bot på personalbristen. De åtgärder som vidtas nu är otillräckligaoch riskerar att förvärra arbetsmiljön för befintlig personal,säger Jonas Lindberg (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

För att åtgärda de luckor i bemanning som nu kan uppstå har Region Stockholm vidtagit åtgärder för att locka tillbaka personal och för att få personal att jobba extra pass, såsom höjt friskvårdsbidrag, bonusar för arbetade extrapass och bonus för de som värvar någon så att det leder till nyanställning.

– De åtgärder som införs nu är bra. Men samtliga har testats tidigare och kommer inte att räcka för att locka tillbaka personer till fasta anställningar i sjukvården. Det vi hela tiden hör är att få medarbetare orkar jobba heltid i dag. Vi måste våga vara mycket mer ambitiösa om vi ska ro det här i hamn, menar Jonas Lindberg (V).

Vänsterpartiet i Region Stockholm vill:

• Höja ersättningar för obekväm arbetstid för undersköterskor och sjuksköterskor permanent.
  • Införa lönetrappor i vården med syftet att belöna att personal stannar på samma arbetsplats över tid, utanför ordinarie lönerevision.
  • Införa arbetstidsförkortning med bibehållen lön för vårdpersonal. Förlossningsvården är en bra början, men fler personalgrupper behöver kortare arbetsdagar för att orka stanna kvar i yrket.
  • Se mer flexibla arbetsvillkor på individnivå inom gällande ramar och avtal. Den som på grund av livssituation kan tänka sig att jobba mer kväll och helg bör få göra det, med kortare veckoarbetstid, och vice versa.

Foto: Anna Drvnik

Bättre kontroll av undanträngningseffekter i Region Stockholms skattefinansierade vård20.12.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

När vårdgivare tar emot både regionfinansierade och privatfinansierade patienter kan det leda till att patienter med större vårdbehov trängs undan i vårdkön. Regionens patienter ska vara trygga med att de får vård efter behov. Därför genomför Region Stockholm nu åtgärder med målet att öka kontrollen kring vårdgivare som både tar emot regionens patienter och privatfinansierade patienter.