V: Karolinskas ledning måste agera nu

Det finns bara en lösning på personalkrisen på förlossningen i Huddinge: lyssna på personalen. Det menar Vänsterpartiet i Region Stockholm.
Foto: Henrik Norling och Anna Drvnik

Barnmorskorna flyr förlossningen på Karolinska i Huddinge. Det fattas cirka 50 barnmorskor. Det har gått så långt att en avdelning nu måste stängas. Den främsta anledningen är att barnmorskor som jobbat inom verksamheten Min Barnmorska har sagt upp sig på grund av nya scheman som gör att den kontinuitet som vårdformen kräver inte kan upprätthållas, dessutom innebär det nya schemat att vila och återhämtning inte blir möjlig i samma utsträckning.

Min Barnmorska är en verksamhet som riktar sig till förlossningsrädda och sköra gravida som behöver extra stöd under sin graviditet och förlossning, där en och samma barnmorska följer med genom hela processen. Politiskt har Min barnmorska prioriterats högt och ersättningen till klinikerna har nyligen dubblerats för att möjliggöra att fler kliniker kan starta upp. Min Barnmorska har utvärderats med mycket goda resultat och hälsovinster för såväl födande som personal.

– Läget är akut och sjukhusledningen måste agera skyndsamt för att lyssna på personalen och förbättra arbetsmiljön. Vi har inte råd att vänta, säger Jonas Lindberg, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

– Utan barnmorskor har vi ingen förlossningsvård. Situationen kan lösas om ledningen agerar snabbt, flera av barnmorskorna är beredda att dra tillbaka sina uppsägningar om de gör det, säger Hannah Dahlbäck, barnmorska och sjukvårdspolitiker hos Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Foto: Henrik Norling och Anna Drvnik