V kräver återremiss om skolförsäljning

Återremittera ärendet som handlar om försäljning av gamla Gubbängens gymnasium till Internationella Engelska skolan. Det kommer Vänsterpartiet att kräva, tillsammans med den övriga rödrosa oppositionen, på kvällens möte med kommunfullmäktige.
Clara Lindblom (V) motsäger sig försäljningen av Gubbängens gymnasium till EIS och kräver att ärendet återremitteras.

Anledningen till kravet på återremiss är att man vill ha en risk- och konsekvensanalys. En sådan analys bör bland annat innehålla en redovisning av hur förlorade hyresintäkter kommer påverka stadens ekonomi och leda till besparingskrav på kommunala skolor, hur försäljningen av Gubbängshallen (som är inkluderad i affären) kommer att påverka stadens föreningsliv samt en redovisning av anledningen för att undanta kravet på tilläggsköpeskilling om skolpengen ändras eller om reglerna för att driva friskola ändras.

– Vad kommer den här affären kosta och vad händer med alla föreningar som har verksamhet i Gubbängshallen? Det är helt centrala frågor som det saknas svar på. Den blågröna majoriteten måste sluta springa skolföretagens ärenden och skicka tillbaka det här förslaget, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Bild på Clara Lindblom, oppositionsborgarråd för Vänsterpartiet i Stockholms stad