V: Oacceptabla oklarheter kring försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen

Nu på måndag väntas kommunfullmäktige i Stockholms stad fatta beslut om en försäljning av gamla Gubbängens gymnasium till skandalomsusade Internationella Engelska skolan (IES). Vänsterpartiet är starkt kritiska till beslutet och menar att försäljningen innehåller oacceptabla oklarheter, bland annat saknas information om vad som kommer att hända med Gubbängshallen, som är inkluderad i affären.

Oppositionsborgarrådet Clara Lindblom är kritisk till försäljningen av Gubbängens gymnasium och Gubbängshallen till skandalomsusade IES. Foto: Jessica Segerberg.

I Gubbängen driver IES mellan- och högstadium i lokaler som de hyr av Stockholms stad, en skolfastighet som den blågröna majoriteten nu vill sälja ut. Bredvid skolan ligger Gubbängshallen som används av både IES och de kommunala skolorna i området, liksom föreningslivet. Kommunfullmäktige väntas fatta beslut om att sälja skolan, men ett villkor i affären med IES är att de också ska köpa idrottshallen, samt bygga en till hall och skola på tomten bredvid.

–  Vad kommer den här affären kosta, vad händer med alla föreningar som har verksamhet i Gubbängshallen, får de vara kvar och till vilken hyra? Det är inte klokt att den blågröna majoriteten tycker att kommunfullmäktige ska rösta för den här affären när de helt verkar sakna svar på avgörande frågor, säger Clara Lindblom (V), oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet vill återremittera ärendet till ritbordet och efterfrågar analyser av vad försäljningen kommer innebära för de kommunala skolorna i området, föreningslivet och för Stockholms stads ekonomi.

– Det här handlar bara om ideologi och kortsiktig vinst. Majoriteten tycker det är bättre att privata företag äger skolor och idrottshallar än att kommunen gör det men vi vet att det i slutändan går ut över både elever och skattebetalare. Det som är riktigt obegripligt är att Miljöpartiet röstar igenom det här. Det kan knappast vara vad de lovat sina väljare innan valet, säger Clara Lindblom.

Fakta: Gubbängshallen hyrs just nu av 37 föreningar, en kommunal skola och en waldorfskola. Bland de föreningar som hyr in sig i Gubbängshallen finns bland andra Stockholms parasportförbund, Hammarby basket och Stockholm Rollerderby.

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.

Vänsterpartiet polisanmäler avslöjat ombildningsfusk6.4.2022 09:37:48 CEST | Pressmeddelande

Efter Hem och Hyras avslöjande om ett bulvanliknande upplägg kring en ombildning i Rågsved reagerar Vänsterpartiet i Stockholm stad starkt. Det hela handlar om ombildningsföretaget Restate som uppges ha fuskat till sig en ombildning av ett hyreshus med 57 lägenheter i Rågsved. Oppositionsborgarrådet Clara Lindblom polisanmäler nu ombildningskonsulten för bedrägeri och kräver att Stockholms stad granskar de ombildningar där konsulten varit involverad.