V: Ohelig allians sätter motorväg framför klimatet

Motorvägsbygget Tvärförbindelse Södertörn är ett hopplöst omodernt projekt som är dåligt för klimatet och dessutom riskerar att sätta stopp för Spårväg syd. Därför är det ytterst beklagligt att Socialdemokraterna nu gör gemensam sak med de borgerliga partierna i Region Stockholm för att motorvägen ska bli verklighet.

Spårväg måste gå före motorväg, menar Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Stockholm.

Att 2022 planera för en tvåfilig motorväg, som kommer att öka bilåkandet i södra Stockholm, är inget annat än en riktigt dålig idé, precis som Vänsterpartiet påtalat tidigare. Nyligen blev det dessutom känt att Tvärförbindelse Södertörn riskerar att fördyra, försena och i värsta fall helt omöjliggöra det redan klubbade och finansierade bygget av Spårväg syd.

Trots detta har Socialdemokraterna tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Liberalerna nu slutit en överenskommelse där man ställer sig positiva till motorvägen.

– Det är tråkigt att Socialdemokraterna hellre samarbetar högerut än att värna klimatet. Tvärförbindelse Södertörn är ett omodernt projekt som borde läggas i papperskorgen. Vänsterpartiet är uppenbarligen det enda partiet i Region Stockholm som inte är beredda att sälja ut varken vården eller klimatet, säger Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm.

Spårväg syd och Tvärförbindelse Södertörn tar delvis samma mark i anspråk. Men när valet står mellan spårväg och motorväg är det lätt för Vänsterpartiet att prioritera rätt.

– För oss är det självklart att klimatsmart spårväg ska gå före gigantiska vägbyggen, säger Anna Sehlin.