V-pris pris till HBTQ-aktivist

Vänsterpartiets Jörn Svensson-pris 2018 tilldelas Jan Hammarlund för sina mångåriga insatser för HBTQ-rörelsen och som förgrundsgestalt för den svenska vänstern. Med såväl egna visor som tolkningar av andras, har Jan Hammarlund sedan början av 70-talet stått på barrikaderna för HBTQ-frigörelse och internationell solidaritet, skriver Vänsterpartiets partistyrelse bland annat i sin motivering.

Jörn Svensson-priset är på 10 000 kronor och instiftades 2012 av Vänsterpartiets partistyrelse. Det delas årligen ut till enskilda personer eller organisationer som arbetat för HBTQ-personers rättigheter i Jörn Svenssons anda. Årets pris delades ut under onsdagskvällen i Solna av partiordförande Jonas Sjöstedt.

Motivering:

Med såväl egna visor som tolkningar av andras har Jan Hammarlund sedan början av 70-talet stått på barrikaderna för HBTQ-frigörelse och internationell solidaritet.

Som Sveriges första öppet homosexuella artist på tidigt 70-tal blev Jan en viktig förebild för andra HBTQ-personer. Många har vittnat om hur viktig han var för deras egen kom-ut-process under en tid då det fanns få öppet homosexuella i offentligheten.

Jan blev en frontfigur, när han och andra unga aktivister förnyade den då tillbakadragna gayrörelsen till att bli mer utåtriktad, med slagord som ”gay liberation” och ”homosexuell frigörelse”.

Jans engagemang visas i hans musik i låtar som till exempel ”Jag hatar patriarkatet”. I ”Socialpolitiskt snack” gjorde han upp med homofoba strömningar inom de dogmatiska delarna av 70-talsvänstern. Även kärleksvisor som ”Ville” fick en tydlig politisk udd då det handlade om samkönad kärlek.

Jan lever dock inte bara på gamla meriter utan har fortsatt att vara en ödmjuk aktivist genom hela sitt liv. Träffar man Jan på gatan är han ofta på väg till en demonstration eller affischerar inför ett evenemang med politiska visor. Jan har genom åren sjungit sina sånger på hundratals politiska möten.

Jan Hammarlund är en levande legend både inom svensk HBTQ-rörelse och inom Vänsterpartiet. Det är dags att han får den uppskattning och uppmärksamhet som han förtjänar.

Vänsterpartiets partistyrelse har därför beslutat att utse Jan Hammarlund till mottagare av Jörn Svensson-priset 2018.

Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Vänsterpartiet: Den misslyckade LSS-utredningen måste göras om10.1.2019 16:02Pressmeddelande

Den LSS-utredning som presenteras idag är ett misslyckande som inte respekterar lagens intentioner. För Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska kunna leva fullvärdiga liv. Vi kommer att agera för att utredningen nu läggs i papperskorgen och att de lagändringar som behövs för att säkra människors lika värde kommer till stånd. Vi kommer att ta ett utskottsinitiativ för att tillsätta en ny snabbutredning och kräva att frågan tas upp i en aktuell politisk debatt i riksdagen. - Personlig assistans har förbättrat livskvaliteten enormt för många och är en av de viktigaste jämlikhetsreformerna i Sveriges historia. Vi kommer aldrig att acceptera något annat än att lagens grundintention erkänns, med fokus på lika rätt och full delaktighet i samhället för alla dem som behöver assistans, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Cirka 2000 människor har fått assistansen indragen under de senaste åren, men den aktuella LSS-utredningen har ingen lösning på