V: Rädda Brukarföreningen i Stockholm

Brukarföreningen i Stockholm har funnits i sina lokaler i slakthusområdet i 12 år men har från Juni månad ingenstans att ta vägen och får i värsta fall lägga ner sin verksamhet. Vänsterpartiet i både Stockholm stad och Region Stockholm kräver nu att den styrande majoriteten går in och tar ansvar för att hitta nya lokaler till föreningen så att den viktiga verksamheten kan fortsätta.

Vänsterpartiet i både stadshuset och regionen kräver att Brukarföreningen Stockholm räddas. Foto: Wiki Commoms

Brukarföreningen Stockholm som har omkring 6000 besökare varje år har hyrt sina lokaler av Stockholms stad i många år och sedan av den privata fastighetsvärden Atrium Ljungberg. Nu har de blivit uppsagda av hyresvärden och ska ha lämnat sina lokaler i juni.

- Den här verksamheten är unik då de möter människor som inte nås av hälso- och sjukvården eller socialtjänsten idag. Det är jätteviktigt att de blågröna i staden och regionen nu går in och tar ansvar för att hjälpa till med nya lokaler, det är bokstavligt talat en fråga om liv och död, säger Alexandra Mattsson, vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad.

Föreningen erbjuder bland annat HIV- och hepatitbehandling, stöd och support till narkotikaanvändare, smittskyddsinformation, överdosprevention, kvinnogrupp med mera. Sprutbytet är öppet varje dag och är det enda i regionen där man får vara anonym vilket gör att de når människor som ingen annan når.

- Vi vill att denna välfungerande verksamhet som når utsatta personer som i lägre utsträckning uppsöker den vanliga vården ska finnas kvar. Regionen och staden behöver gå in och stötta upp så att föreningen skyndsamt får nya lokaler, säger Anna Sehlin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Alexandra Mattsson, vice ordförande i socialnämnden i Stockholms stad.
Anna Sehlin, oppositionsråd för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

V: Det blågröna styret har sålt ut Stockholm till högstbjudande28.4.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag på Svenska Bostäders styrelsemöte kommer försäljningen av Vällingby centrum att klubbas. Försäljningen är ett stort misstag menar Vänsterpartiet i Stockholm som gjort en sammanställning av de större försäljningar som drivits igenom av det blågröna styret i Stockholms stad hittills under mandatperioden. Summeringen landar på inte mindre än 25 förskolor, 10 skolor, 5 äldreboenden, 3 LSS-verksamheter och 19 hyreshus med över 1500 hyresrätter.

Vänsterpartiet polisanmäler avslöjat ombildningsfusk6.4.2022 09:37:48 CEST | Pressmeddelande

Efter Hem och Hyras avslöjande om ett bulvanliknande upplägg kring en ombildning i Rågsved reagerar Vänsterpartiet i Stockholm stad starkt. Det hela handlar om ombildningsföretaget Restate som uppges ha fuskat till sig en ombildning av ett hyreshus med 57 lägenheter i Rågsved. Oppositionsborgarrådet Clara Lindblom polisanmäler nu ombildningskonsulten för bedrägeri och kräver att Stockholms stad granskar de ombildningar där konsulten varit involverad.