V: Staten ska rädda hyresgäster från vräkning

Ingen hyresgäst ska drabbas av vräkning på grund av coronakrisen. Därför ska de hyresgäster som inte har råd att betala hyran få samhällets stöd. Förslaget ingår i Vänsterpartiets krispaket som presenterades idag.

-  Ingen människa ska kastas ut i hemlöshet på grund av att de förlorat jobbet. Den ensamstående mamman, som tills nyligen kanske jobbade på en restaurang, ska inte tvingas välja mellan att sätta mat på bordet till sina barn eller betala hyran. Därför lägger vi fram det här förslaget, säger Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets partiledare.

Finansinspektionen har meddelat att bankerna får ge bostadsägare undantag från amorteringskraven om de förlorat jobbet kopplat till coronakrisen. Nu vill Vänsterpartiet att även hyresgäster som inte kan betala hyran ska få tillfälliga lättnader.

Vänsterpartiet föreslår en fond för hyresgaranti. När en hyresgäst inte kan betala hyran på grund av coronakrisen ska fonden kunna täcka upp stora delar av hyran till värden och vräkning undvikas. För hyresgästen som behöver stöd innebär det att hyran kan sättas ned med upp till 75 procent, fördelat på den statliga fonden och hyresvärden. 500 miljoner kronor ska enligt förslaget avsättas för det första halvåret.

Vänsterpartiet presenterade idag också nya förslag mot smittspridningen inom äldreomsorgen. Bland annat ett stöd till företag att ställa om produktionen till skyddsutrustning och att kommunerna ska se till att de äldre med hemtjänst träffar färre personer.

Tidigare har Vänsterpartiet presenterat reformer som till exempel slopad karensdag, inga vinstutdelningar i företag som permitterar anställda och förslag som gör det lättare att få A-kassa. Idag gick man vidare med att föreslå att det ska bli lättare att få försörjningsstöd.

-  Vi behöver underlätta livet för vanligt folk. Därför hoppas vi att regeringen tar till sig våra förslag, bland annat det om generösare försörjningsstöd. Självklart måste vi underlätta för människor i denna svåra kris och då ska inte regelverket för försörjningsstöd behöva innebära att familjer ska tvingas sälja sitt hem innan de får ekonomiskt stöd, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt, 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64