V: Styret sviker både resenärerna och tågvärdarna

Det S-ledda styret i Region Stockholm avvecklar nu tågvärdarna på pendeltågen, trots att säkerhets- och arbetsmiljöfrågorna fortfarande inte utretts ordentligt. Vänsterpartiet kommer inte att stå bakom det kommande beslutet i trafiknämnden.
"Det här är inte vad vi kommit överens om", menar Anna Sehlin (V).

Efter valet kom Vänsterpartiet och mittenkoalitionen i Region Stockholm överens om att pausa och utreda projektet som går ut på att ersätta tågvärdarna på SL:s pendeltåg med kameror, en förändring som det tidigare Moderatledda styret klubbade igenom 2021.

Resultatet som nu har presenterats blev en två veckor lång granskning av befintliga MTR-handlingar, utförd av ett konsultbolag.

– Någon ordentlig utredning har inte gjorts. Det här är inte vad vi kom överens om. Ingen har frågat personal, fack eller skyddsombud om deras synpunkter och farhågor, och flera stora och viktiga frågetecken kvarstår, konstaterar Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd i Region Stockholm.

Nu går projektet vidare enligt tidigare plan, trots Socialdemokraternas vallöfte att stoppa avvecklingen av tågvärdarna. Detta innebär att det redan från och med 1 mars finns risk för att hälften av alla pendeltåg körs utan tågvärd ombord, enligt MTR:s planering.Tågvärdarna ska sedan stegvis helt fasas ut.

Protesterna mot avvecklingen av tågvärdarna har det senaste året varit omfattande, och många lokförare har lämnat sina jobb på grund av oro för att lämnas ensamt ansvariga för ett helt pendeltåg med tusentals resenärer ombord.

– Vi behöver fler händer i kollektivtrafiken, inte färre. Det här handlar om trygghet, både för resenärer och personal. Att genomföra en så här stor förändring utan att utreda ordentligt riskerar att få allvarliga konsekvenser, säger Lina El Yafi (V), ledamot i trafiknämnden.

Ärendet ska upp för beslut i Region Stockholms trafiknämnd den 22 mars. Vänsterpartiet kommer inte att stå bakom den styrande koalitionens förslag, utan kommer att lägga ett eget förslag till beslut.

"Det här är inte vad vi kommit överens om", menar Anna Sehlin (V).
"Frågan om tågvärdarna handlar om trygghet", säger Lina El Yafi (V).