V: ”Vi behöver inte fler skandalskolor”

Förra veckan stängde skolinspektionen en friskola i Göteborg på grund av ekonomiska oegentligheter. Skolan har drivits av en tidigare moderat riksdagsledamot som enligt Skolinspektionen slussat ut pengar ur landet. Skolan har även kritiserats för att bland annat ha könsuppdelad undervisning. Nu är han involverad i ytterligare en ny skola i Rågsved med samma verksamhet och profil. Vänsterpartiet är djupt kritiska till att skolan fått öppna.
Bild på Torun Boucher

Innan skolan öppnade låg fram till 2020 en annan skola i lokalerna som Skolinspektionen stängde ner efter grova brister i undervisning och ekonomi.

- Nästan varje gång en marknadsskola åker fast så byts företaget ut men strukturen och fulspelet fortsätter. Detta är ett slöseri av våra skattepengar och förstör elevernas möjligheter i framtiden. Våra skattepengar ska gå till eleverna, inte slussas utomlands. Vi behöver fungerande skolor inte fler experiment där barnen blir lidande, säger Torun Boucher (V), vik. oppositionsborgarråd.

Vänsterpartiet tycker inte att nya utredningar av skolorna är tillräckligt utan menar att lagen måste ändras så Skolinspektionen kan göra mer och agera snabbare.

- För oss är det uppenbart att det här är inte en enskild händelse utan ett systemfel. Vi behöver inte fler skandalskolor. Vi behöver ta tillbaka kontrollen så alla elever, oavsett vart i Stockholm de bor, får lika bra utbildning och samma förutsättningar i livet, säger Torun Boucher.

Bild på Torun Boucher

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.