Vad gör man med hunden under semestern?

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

I Sverige finns idag över 1 miljon (1 057 000) registrerade hundar och 766 000 hundägare enligt Jordbruksverkets senaste statistik*. Bara i fjol införskaffades 78 000 hundar, vilket var en ökning med 9 procent jämfört med 2020. Intresset återspeglas även i Ving senaste undersökning* där nära hälften av de tillfrågade (48 %) har skaffat ett husdjur de senaste två åren och där hundar är det djur som är allra populärast.

För hundägare är hunden som en familjemedlem och reser man iväg på semester utan sitt husdjur vill man därför att den ska passas av någon som är bekant med djuret snarare än att den ska lämnas iväg den till någon okänd. Drygt 7 av 10 (71 %) av respondenterna i Vings undersökning lämnar därför helst bort hunden till en familjemedlem eller nära vän.

Att ta med husdjuret på semestern är oftast inte det bästa med tanke på värme och tryckande sol i utlandet. Och ibland kanske det inte är heller är möjligt att nära och kära står för passningen, vilket kan sätta käppar i hjulet för semesterplaneringen. För 65 procent av de tillfrågade har deras hund eller husdjur någon gång hindrat dem från att resa iväg på en semester. Men då kan också professionell hjälp fås. På frågan om exempelvis ett rekommenderat hundpensionat skulle ingå som en del av den resa man köper svarar nästan hälften (49 %) att det i hög grad skulle underlätta semesterplaneringen.

Oavsett hur hunden tas om hand om under semestern så tycks ändå kontakten med de små fyrbenta vara väldigt viktig. 72 procent av respondenterna i Vings undersökning vill gärna få hälsningar från sitt husdjur medan de är iväg på semester, vilket kan vara alltifrån bilder till uppdateringar om hur den mår.

Topp 5: Vad är viktigast när husdjuret ska passas under semestern?

1. Att den får god mat (71 %)
  2. Att den blir passad av någon man känner (66 %)
  3. Att den får vara i en välkänd miljö (41 %)
  4. Att den har nära till naturen (33 %)
  5. Att det är billigt att få passning (20 %)

*Vings undersökning genomfördes i maj 2022 via Cint med totalt 1 008 representativt utvalda respondenter i åldrarna 18-65 år i Sverige. I undersökningen fick deltagarna svara på frågor om husdjur och semesterplanering.

* Jordbruksverkets senaste statistik från maj 2022. Siffran över totala antalet registrerade hundar och hundägare uppdateras för föregående månad i början av varje månad.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Rivstart för resebokningarna 2023 – försäljningen upp med 224 procent hos Ving11.1.2023 09:34:56 CET | Pressmeddelande

Svenskarna hann knappt smälta julmaten förrän drömmen om sol och bad gav sig till känna. Hos Ving nära nog fördubblades trafiken in till Ving.se med fler aktiva sökningar på resor direkt efter jul* och när nyårsklockorna hade ringt in det nya året sköt bokningarna i höjden. Under vecka 1 ökade Vings försäljning med 224 procent jämfört med vecka 50. I januari finns nu få resor kvar och inför sportloven bokas de åtråvärda charteravgångarna på i snabb takt.

5 resetrender från Ving inför 202327.12.2022 09:39:00 CET | Pressmeddelande

Ännu ett speciellt reseår kan läggas till handlingarna och även om det kan kännas avlägset med omfattande reserestriktioner var det faktiskt inte var mer än ett år sedan. 2022 präglades av ett enormt uppdämt resesug och man kunde tala om en ketchupeffekt när alla ville i väg och återupptäcka världen igen. Men det stora reseintresset förde också med sig utmaningar som passkaos, flygplatskaos, inställda flyg och strejker. Och på det följde ett allt osäkrare omvärldsläge, inflation och höga elpriser. Trots det finns det fortsatt ett starkt resesug bland svenskarna och i kristallkulan inför 2023 ser Ving resetrender som präglas av både trygghet och prisvärda semestrar, men också en längtan efter att utforska såväl det bekanta och lokala som det spektakulära och exotiska.

Ving och Åkestam Holst lanserar nytt kommunikationskoncept – Semestereffekten22.12.2022 12:10:44 CET | Pressmeddelande

När Ving i julhelgen lanserar sin stora sommarkampanj blir det under manéret ”Semestereffekten", ett koncept som beskriver den nästintill magiska känslan av välmående som ofta infinner sig när vi upplever en riktigt bra semester och glömmer vardagens stress och måsten. Kampanjen är framtagen i samarbete med Åkestam Holst och bakom reklamfilmerna står den internationellt erkända svenska regissören Adam Berg, som har skapat flera uppmärksammade reklamfilmer och som är aktuell med Netflix-satsningen Black Crab.

Ving är branschbäst på service enligt mätningen ServiceScore 202222.11.2022 16:14:00 CET | Pressmeddelande

ServiceScore började 2013 att mäta hur svenska folket upplever att företag bemöter dem som kund och deras förmåga att ge god eller mindre god service utifrån kundernas förväntningar. Mätningen omfattar 21 branscher och inom varje kategori utses en vinnare. Ving rankades som nr 1 i kategorin Resor & Semester, en position som Ving behållit sedan mätningen senast gjordes år 2019.