Vad gör man med hunden under semestern?

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

I Sverige finns idag över 1 miljon (1 057 000) registrerade hundar och 766 000 hundägare enligt Jordbruksverkets senaste statistik*. Bara i fjol införskaffades 78 000 hundar, vilket var en ökning med 9 procent jämfört med 2020. Intresset återspeglas även i Ving senaste undersökning* där nära hälften av de tillfrågade (48 %) har skaffat ett husdjur de senaste två åren och där hundar är det djur som är allra populärast.

För hundägare är hunden som en familjemedlem och reser man iväg på semester utan sitt husdjur vill man därför att den ska passas av någon som är bekant med djuret snarare än att den ska lämnas iväg den till någon okänd. Drygt 7 av 10 (71 %) av respondenterna i Vings undersökning lämnar därför helst bort hunden till en familjemedlem eller nära vän.

Att ta med husdjuret på semestern är oftast inte det bästa med tanke på värme och tryckande sol i utlandet. Och ibland kanske det inte är heller är möjligt att nära och kära står för passningen, vilket kan sätta käppar i hjulet för semesterplaneringen. För 65 procent av de tillfrågade har deras hund eller husdjur någon gång hindrat dem från att resa iväg på en semester. Men då kan också professionell hjälp fås. På frågan om exempelvis ett rekommenderat hundpensionat skulle ingå som en del av den resa man köper svarar nästan hälften (49 %) att det i hög grad skulle underlätta semesterplaneringen.

Oavsett hur hunden tas om hand om under semestern så tycks ändå kontakten med de små fyrbenta vara väldigt viktig. 72 procent av respondenterna i Vings undersökning vill gärna få hälsningar från sitt husdjur medan de är iväg på semester, vilket kan vara alltifrån bilder till uppdateringar om hur den mår.

Topp 5: Vad är viktigast när husdjuret ska passas under semestern?

1. Att den får god mat (71 %)
  2. Att den blir passad av någon man känner (66 %)
  3. Att den får vara i en välkänd miljö (41 %)
  4. Att den har nära till naturen (33 %)
  5. Att det är billigt att få passning (20 %)

*Vings undersökning genomfördes i maj 2022 via Cint med totalt 1 008 representativt utvalda respondenter i åldrarna 18-65 år i Sverige. I undersökningen fick deltagarna svara på frågor om husdjur och semesterplanering.

* Jordbruksverkets senaste statistik från maj 2022. Siffran över totala antalet registrerade hundar och hundägare uppdateras för föregående månad i början av varje månad.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), Nordens ledande semesterföretag som erbjuder resor, såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I gruppen ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Ving inleder nordiskt huvudpartnerskap med Rädda Barnen20.6.2022 11:31:59 CEST | Pressmeddelande

Varje år reser tusentals glada barn och familjer på semester med Ving. Samtidigt finns det många barn som inte har det lika bra runt om i världen, barn som saknar de mest basala rättigheter för en trygg barndom. Nordic Leisure Travel Group, där Ving ingår, inleder nu ett långsiktigt samarbete med Rädda Barnen. Tillsammans med dem vill Ving kämpa för rätten till en trygg barndom, oavsett om man växer upp i Karlstad eller Krabi.

Ving och flygbolaget BRA ingår treårigt partnerskap16.6.2022 12:34:18 CEST | Pressmeddelande

Ving/Nordic Leisure Travel Group och flygbolaget BRA har idag skrivit ett 3-årigt skandinaviskt avtal om partnerskap med flygstart 27 april 2023. Affären innebär att BRA återupptar ett affärsområde med fokus på längre flygresor bland annat mellan Skandinavien och Medelhavet. Flygningarna kommer att göras med jetflyg som tar 145 passagerare. Det är två parter med ambitiösa hållbarhetsmål som nu tillsammans ska ta nästa steg i omställningen av charterresor.

Ving inleder samarbete med World Animal Protection8.6.2022 09:23:08 CEST | Pressmeddelande

Tiden för att besöka delfinshower och rida på elefanter är på allvar förbi. Ving inleder nu samarbete med den världsomspännande djurskyddsorganisationen World Animal Protection. Tillsammans kommer de två parterna att guida gästerna till djurvänliga reseupplevelser där man är säker på att djuren upplevs i naturliga omgivningar utan att man klappar på lejon, tar selfies och tittar på dansande apor.

Lättade inresekrav i Europa bäddar för ett mer ”normalt” resande i sommar10.5.2022 07:15:35 CEST | Pressmeddelande

Allt fler länder i Europa har i takt med den minskade smittspridningen lättat på både restriktioner och inresekrav. Grekland och Kroatien är två av de länder som tagit det längst, och där behövs nu inte ens Covidbevis för att resa in i länderna, till glädje för många semestersugna svenskar som nu kan resa som vanligt. Ving välkomnar beskeden från turistländerna i Medelhavsområdet och väntar nu ett uppsving i bokningarna.