Vad gör man med hunden under semestern?

Under pandemin har hundratusentals nya hundar införskaffas i Sverige, men när världen nu har öppnat upp igen och sommarsemestrarna står inför dörren är det många hundägare som inser att det finns en del att tänka på inför semestrarna med en liten ”pälskling” hemma. En ny undersökning från resebolaget Ving visar att en övervägande majoritet av djurägarna är lika ressugna som gemene man och 74 procent av de tillfrågade har också rest iväg trots att de har husdjur, men med en fyrfota familjemedlem krävs däremot en hel del planering.

I Sverige finns idag över 1 miljon (1 057 000) registrerade hundar och 766 000 hundägare enligt Jordbruksverkets senaste statistik*. Bara i fjol införskaffades 78 000 hundar, vilket var en ökning med 9 procent jämfört med 2020. Intresset återspeglas även i Ving senaste undersökning* där nära hälften av de tillfrågade (48 %) har skaffat ett husdjur de senaste två åren och där hundar är det djur som är allra populärast.

För hundägare är hunden som en familjemedlem och reser man iväg på semester utan sitt husdjur vill man därför att den ska passas av någon som är bekant med djuret snarare än att den ska lämnas iväg den till någon okänd. Drygt 7 av 10 (71 %) av respondenterna i Vings undersökning lämnar därför helst bort hunden till en familjemedlem eller nära vän.

Att ta med husdjuret på semestern är oftast inte det bästa med tanke på värme och tryckande sol i utlandet. Och ibland kanske det inte är heller är möjligt att nära och kära står för passningen, vilket kan sätta käppar i hjulet för semesterplaneringen. För 65 procent av de tillfrågade har deras hund eller husdjur någon gång hindrat dem från att resa iväg på en semester. Men då kan också professionell hjälp fås. På frågan om exempelvis ett rekommenderat hundpensionat skulle ingå som en del av den resa man köper svarar nästan hälften (49 %) att det i hög grad skulle underlätta semesterplaneringen.

Oavsett hur hunden tas om hand om under semestern så tycks ändå kontakten med de små fyrbenta vara väldigt viktig. 72 procent av respondenterna i Vings undersökning vill gärna få hälsningar från sitt husdjur medan de är iväg på semester, vilket kan vara alltifrån bilder till uppdateringar om hur den mår.

Topp 5: Vad är viktigast när husdjuret ska passas under semestern?

1. Att den får god mat (71 %)
  2. Att den blir passad av någon man känner (66 %)
  3. Att den får vara i en välkänd miljö (41 %)
  4. Att den har nära till naturen (33 %)
  5. Att det är billigt att få passning (20 %)

*Vings undersökning genomfördes i maj 2022 via Cint med totalt 1 008 representativt utvalda respondenter i åldrarna 18-65 år i Sverige. I undersökningen fick deltagarna svara på frågor om husdjur och semesterplanering.

* Jordbruksverkets senaste statistik från maj 2022. Siffran över totala antalet registrerade hundar och hundägare uppdateras för föregående månad i början av varje månad.

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Hög efterfrågan på Vings charteravgångar från Jönköping i sommar27.3.2024 15:33:54 CET | Pressmeddelande

I morse lyfte ett fullbokat charterflyg från Jönköping Airport till Gran Canaria med glada påsklovsresenärer och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Jönköpingsborna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till Mallorca drar i gång vid Valborg och det är många Jönköpingsbor som hänger på låset, till första avgången är 9 av 10 platser slutsålda. Efterfrågan är även hög på övriga avgångar till den populära Medelhavsön. Redan nu är hälften av platserna i sommar bokade. En nyhet för i år är att Ving erbjuder två avgångar till solguden Helios ö, Rhodos i oktober, varav den ena är en attraktiv höstlovsavgång. Nu har även vinterns populära resor till Gran Canaria släppts upp till försäljning.

Högt tryck på sommarens charterresor från Kalmar Öland Airport27.3.2024 10:45:10 CET | Pressmeddelande

På påskafton avgår ett fullbokat charterflyg från Kalmar Öland Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Smålänningarna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till populära Rhodos och Mallorca drar igång om drygt en månad. Efterfrågan är hög. Förra veckan ökade försäljningen av resor från Kalmar med 24 procent jämfört med i fjol. Och när sommarsäsongen närmar sig är drygt hälften av alla platser bokade. Den höga efterfrågan har fått Ving att utöka Rhodos-säsongen på våren med ytterligare två avgångar gentemot i fjol. Likaså förlängs säsongen till Mallorca i höst med två avgångar.

Succé för Vings Rhodos-satsning från Sundsvall27.3.2024 09:47:39 CET | Pressmeddelande

Solguden Helios ö, Rhodos, är Vings stora nyhet från Sundvall Timrå Airport i sommar. Och Sundsvallsborna verkar minst sagt uppskatta satsningen. Redan nu är över hälften av platserna slutsålda och den senaste månaden har försäljningen ökat med 15 procent jämfört med månaden innan. På skärtorsdagen lyfter Vings sista flyg till Gran Canaria för säsongen, men strax innan jul drar trafiken i gång igen till den populära kanarieön. Ving passar då även på att utöka antalet platser för att möta den höga efterfrågan.

Hög efterfrågan på charterresor får Ving att satsa extra på Karlstad i sommar27.3.2024 09:27:06 CET | Pressmeddelande

Annandag påsk avgår ett fullbokat charterflyg från Karlstad Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Värmlänningarna behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till solguden Helios ö, Rhodos, drar igång redan om en månad, den 28 april, och då efterfrågan varit stor har Ving utökat med hela fem avgångar under våren jämfört med i fjol. Ytterligare en höstlovsavgång har också lagts till i programmet och även trafiken till Mallorca förlängs. Redan nu ser Ving en ökning i antalet inbokade resenärer med 13 procent och bara den senaste veckan ökade antalet bokningar med 30 procent jämfört med samma tid i fjol.

Hög efterfrågan på charterresor får Ving att satsa extra på Dala Airport26.3.2024 11:49:40 CET | Pressmeddelande

På långfredagen avgår ett fullbokat charterflyg från Dala Airport till Gran Canaria och därmed avslutas ännu en uppskattad vintersäsong med Ving. Dalfolket behöver dock inte misströsta. Vings sommarsäsong med direktflyg till populära Rhodos drar igång redan om en månad, den 28 april. Efterfrågan är hög, de tre första avgångarna är bokade till 97 procent och sett till hela sommarsäsongen är redan 6 av 10 platser slutsålda. Men det är inte bara sommarresorna som är eftertraktade. Redan nu utökar Ving antalet platser till Gran Canaria i vinter.