Vad händer när mammas A-kassa tar slut?

Majblomman sammanfattar pandemins konsekvenser för barn i ekonomisk utsatthet i Sverige

Även om få barn blir allvarligt sjuka så har alla påverkats av pandemin. Barn i familjer med små ekonomiska resurser har tagit den största smällen. Så kan Majblommans erfarenheter av den pågående pandemin summeras. De senaste 12 månaderna har vi följt barngrupper i områden med i sämre ekonomi, hälsa och skolresultat än rikssnittet och tagit del av vittnesmål från volontärer över hela landet.

- Vissa av våra föreningar har märkt av fler ansökningar om ekonomiskt stöd till barn på grund av pandemin. Andra uppfattar att barns behov i närområdet har ökat utan att det har lett till kontakt med Majblomman, vilket vi håller på att utvärdera. Att de barnen vi finns till för har dragit ett orimligt tungt lass under pandemin är vi säkra på, säger Majblommans generalsekreterare Tove Lindahl Greve.

Majblommans anställda med ansvar för barn- och ungdomsgrupper har sett hur pandemin fått barn i utsatta områden att ta vuxenansvar för familjen.

- Jag har sett att de här barnen och tonåringarna har flyttat sitt fokus. Det basala har blivit viktigare: mat och hyra i stället för läxor och kompisar. Jag vet att barn oroar sig för vad som händer när mammas a-kassa tar slut. Det är inte rimligt i ett välfärdssamhälle som Sverige. Beslutsfattare måste fokusera på hela folkhälsoperspektivet mer när det gäller barnen, säger Saida Ahmed som är sakkunnig på Majblomman.

Majblommans erfarenheter av pandemin stämmer väl med den ström av rön och rapporter som publicerats sedan våren 2020. Barns skolgång och fritid påverkas negativt av restriktioner, och barn med svaga ekonomiska och andra resurser har fått tar den största smällen.

- Vi hoppas att de miljoner som regeringens vårbudget satsar på barn och unga blir till sociala investeringar som säkerställer barns jämlika förutsättningar. Familjens ekonomiska ställning ska inte få bli avgörande för hur barn kommer ur pandemin. Majblomman vill se ett konkret åtgärdsprogram med riktade resurser där barnperspektivet prioriteras och appliceras på den skenande samhällskris som negligering av barn i fattigdom innebär, avslutar Tove Lindahl Greve.

Majblommans dokumentation av pandemiåret ur barnperspektiv bifogas nedan och finns att läsa på organisationens hemsida.

För mer information, välkommen att kontakta

Tove Lindahl Greve, generalsekreterare: 070-2068738

Liv Landell Major, pressekreterare: 0708-742713