VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Vägteknisk forskning - en ständigt aktuell 100-åring

Dela
Den vägtekniska forskningen har bidragit till bättre vägar, bekvämare resor och säkrare trafik under de gångna 100 åren i Sverige. I framtiden väntar nya forskningsfrågor bland annat på grund av elektrifiering och klimatförändring. ”Utvecklingen fortsätter. Nu har vi 100 år av nya utmaningar framför oss”, sade VTI:s generaldirektör Tomas Svensson i samband med jubileet.
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson. Foto: Axel Mazetti
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson. Foto: Axel Mazetti

För jämnt 100 år sedan, 1923, bildade Kungliga Automobil Klubben, KAK, ett vägtekniskt institut för att göra den ingen­jörsbyggda vägen till norm i Sverige. Dåtidens vägar var ofta i bedrövligt skick – lervälling täppte igen diken, tjäle tryckte upp stenar i vägbanan och stora mängder av hål gjorde vägarna farliga. Sverige hade inte råd med så dålig infrastruktur och forskning var nödvändig för att göra vägarna bättre.

Genom åren omvandlades det vägtekniska institutet till det som idag är VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Det är en imponerande utveckling som transportforskningen vid VTI kan uppvisa under de här åren. Vikten av forskningen för transportsektorn i Sverige är genomgripande och påfallande tydlig, säger VTI:s generaldirektör Tomas Svensson.

100-årsjubileet för den vägtekniska forskningen uppmärksammades vid ett jubileumsseminarium på tisdagen då bland andra infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson deltog tillsammans med KAK:s ordförande Peter Wallenberg Jr och en panel med olika aktörer inom transportbranschen. Samtliga deltagare betonade att forskningsområdet trots sin långa historia fortfarande är mycket aktuellt.

Statsrådet Andreas Carlson lyfte bland annat fram det nya kompetenscentrum för vägteknik som VTI kommer att stå bakom tillsammans med Lunds tekniska högskola, Chalmers, KTH och Luleå tekniska universitet. Kompetenscentret finansieras av Trafikverket med närmare en halv miljard kronor över tolv år från 2023 till och med 2034.

Andreas Carlson betonade också att det svenska vägnätet är gammalt, många vägar är byggda före 1970, och att underhållsbehovet därför är stort. Bra vägstandard är i sin tur nödvändigt för arbetspendling, godstransporter och andra resor – kort sagt för ett väl fungerande och långsiktigt hållbart transportsystem i Sverige. Allt detta gör behovet av vägteknisk forskning stort också i framtiden.

– Den vägtekniska forskningen och infrastrukturen har en mycket stor betydelse för att vi ska kunna få det funktionsbaserade, effektiva och hållbara transportsystemet på plats. Det gäller för alla trafik- och transportslag, säger Tomas Svensson.

KAK:s ordförande, Peter Wallenberg Jr, gav en historisk tillbakablick på KAK:s väginstitut som efter några år togs över i statlig regi och i dag alltså är nuvarande VTI. Han poängterade också behovet av fortsatt forskning, inte minst på grund av den pågående elektrifieringen. 

Läs mer om Kompetenscentrum för vägteknik: VTI del i nytt kompetenscentrum för vägteknik

Nyckelord

Kontakter

Bilder

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson. Foto: Axel Mazetti
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson. Foto: Axel Mazetti
Ladda ned bild
KAK:s ordförande Peter Wallenberg Jr. Foto: Axel Mazetti
KAK:s ordförande Peter Wallenberg Jr. Foto: Axel Mazetti
Ladda ned bild
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Foto: Axel Mazetti
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Foto: Axel Mazetti
Ladda ned bild
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Foto: Axel Mazetti
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Foto: Axel Mazetti
Ladda ned bild
Tomas Svensson, generaldirektör VTI, Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, Peter Wallenberg Jr, ordförande KAK, och Anders Ericson, generalsekreterare KAK. Foto: Axel Mazetti
Tomas Svensson, generaldirektör VTI, Andreas Carlson, infrastruktur- och bostadsminister, Peter Wallenberg Jr, ordförande KAK, och Anders Ericson, generalsekreterare KAK. Foto: Axel Mazetti
Ladda ned bild

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye