Välbesökt manifestation väntar på Löfvéns besked

Under dagen har omkring 500 personer samlats på Medborgarplatsen för att pressa regeringen att backa i frågan om marknadshyror. Man startade klockan 13.00 på eftermiddagen och har varvat musik och tal med pyssel och konst ända fram till kvällen. Ett trettiotal tält står uppställda på medborgarplatsen för att illustrera hur införandet av marknadshyror kommer driva människor ur hus och hem.

” Vi har manifesterat för att hjälpa Socialdemokraterna fatta rätt beslut innan de 48 timmarna löpt ut, nu är det upp till regeringen att meddela om de vill ha regeringskris eller om de väljer att backa hyresgästerna.”
Säger Elena Karlström, distriktsordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Hittills har inte Socialdemokraterna gett något tydligt besked på Vänsterpartiets ultimatum. Löfvén riskerar nu regeringskris om han inte skrotar förslaget på marknadshyror eller utreder frågan på nytt tillsammans med Hyresgästföreningen.

”Ingen vill ha en regeringskris men det är upp till Löfvén nu, vi i Vänsterpartiet har varit tydliga från början. Går man vidare med denna segregationsbomb som är marknadshyror så är det misstroendeomröstning som gäller. Vi är redo för nästa utmaning vad som än händer härnäst.”
Säger Elena Karlström, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Arrangörer för manifestationen var Vänsterpartiet Storstockholm, Ung Vänster Storstockholm och nätverket Nej till marknadshyror som samlar över 80 organisationer. Det var trevlig stämning och man tog hänsyn till restriktionerna genom att dela ut munskydd, hålla avstånd och alltid hålla antalet närvarande under 100 personer.

Talare på plats var bland andra Simon Safari, ordförande för hyresgästföreningen i Stockholms region, Elena Karlström, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm och Lorena Delgado, riksdagsledamot för Vänsterpartiet.

Elin Morén, Vänsterpartiet Storstockholm
Mejl: elin.moren@vansterpartiet.se

Arne Johansson, Nej till marknadshyror

Klimatomställningen måste vara snabb och rättvis14.5.2019 15:47:00 CEST | Pressmeddelande