Välkommen till seminarium om Sveriges framtida export och handel och hur standarder kan bidra

Karin Olofsdotter, utrikesråd på Utrikesdepartementet, kommer att berätta om regeringens exportstrategi och utmaningar och möjligheter som svensk export står inför. Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter, kommer att tala om hur de arbetar i internationella nätverk. Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles, Ikea, kommer att dela med sig av deras erfarenheter av standardiseringsarbete och nyttan det innebär för IKEA:s verksamhet.

Datum: 27 april
Plats: SIS Conference Centre, Solnavägen 1E/Torsplan, Stockholm
Tid: 15.00-17.00, därefter buffémingel

Program

Kl. 15.00 Karin Olofsdotter, utrikesråd för handelsfrågor på Utrikesdepartementet
Om utmaningar och möjligheter som svensk export står inför och vilka konkreta politiska insatser som görs. Hur kan svenska industriföretag använda sig av standardisering som ett strategiskt verktyg för att nå sina affärsmål, öka sin konkurrenskraft och export bl.a. med hjälp av innovationssatsningar?

Kl. 15.30 Christoph Winterhalter, ordförande i den tyska standardiseringsorganisationen DIN
Om vår systerorganisations erfarenheter från Tyskland. Om vikten av att vara med och påverka standarder i en allt mer föränderlig värld och hur investering av tid och kunskap kan stärka lönsamheten i näringslivet.

Kl. 16.00 Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter
Om hur White Arkitekter arbetar i internationella nätverk i en allt mer komplex värld. Om deras arbete med att begränsa klimatförändringar, erfarenheter av att arbeta med standarder och hur de har tagit sig an nya marknader som till exempel vårdsektorn.

Kl. 16.30 Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles IKEA of Sweden
Om IKEA:s erfarenheter av att, som en global etablerad aktör, delta i standardiseringsarbete. Om att dela med sig av kunskap till andra aktörer för att effektivisera och utveckla men också för att bevaka standarder i Sverige och internationellt.

Programmet på SIS webbplats

Anmälan till  Eva Högström, pressansvarig SIS, Standards Swedish Institute, 0704-269862, eva.hogstrom@sis.se

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.