Välkommen till seminarium om Sveriges framtida export och handel och hur standarder kan bidra

Karin Olofsdotter, utrikesråd på Utrikesdepartementet, kommer att berätta om regeringens exportstrategi och utmaningar och möjligheter som svensk export står inför. Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter, kommer att tala om hur de arbetar i internationella nätverk. Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles, Ikea, kommer att dela med sig av deras erfarenheter av standardiseringsarbete och nyttan det innebär för IKEA:s verksamhet.

Datum: 27 april
Plats: SIS Conference Centre, Solnavägen 1E/Torsplan, Stockholm
Tid: 15.00-17.00, därefter buffémingel

Program

Kl. 15.00 Karin Olofsdotter, utrikesråd för handelsfrågor på Utrikesdepartementet
Om utmaningar och möjligheter som svensk export står inför och vilka konkreta politiska insatser som görs. Hur kan svenska industriföretag använda sig av standardisering som ett strategiskt verktyg för att nå sina affärsmål, öka sin konkurrenskraft och export bl.a. med hjälp av innovationssatsningar?

Kl. 15.30 Christoph Winterhalter, ordförande i den tyska standardiseringsorganisationen DIN
Om vår systerorganisations erfarenheter från Tyskland. Om vikten av att vara med och påverka standarder i en allt mer föränderlig värld och hur investering av tid och kunskap kan stärka lönsamheten i näringslivet.

Kl. 16.00 Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter
Om hur White Arkitekter arbetar i internationella nätverk i en allt mer komplex värld. Om deras arbete med att begränsa klimatförändringar, erfarenheter av att arbeta med standarder och hur de har tagit sig an nya marknader som till exempel vårdsektorn.

Kl. 16.30 Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles IKEA of Sweden
Om IKEA:s erfarenheter av att, som en global etablerad aktör, delta i standardiseringsarbete. Om att dela med sig av kunskap till andra aktörer för att effektivisera och utveckla men också för att bevaka standarder i Sverige och internationellt.

Programmet på SIS webbplats

Anmälan till  Eva Högström, pressansvarig SIS, Standards Swedish Institute, 0704-269862, eva.hogstrom@sis.se

Märkning av drivmedel införs med standardiserade symboler8.10.2018 10:03Pressmeddelande

En ny märkning för drivmedel och för nya fordon införs i hela EU. Senast den 12 oktober ska märkningen vara genomförd. Syftet är att underlätta för konsumenterna att välja rätt drivmedel för sitt fordon. Symbolerna för märkningen har tagits fram på uppdrag av EU-kommissionen inom ett europeiskt standardiseringsarbete inom CEN där SIS tillsammans med svenska intressenter representerade Sverige.

Sexleksaker standardiseras – för ökad säkerhet och trygghet4.10.2018 12:28Pressmeddelande

SIS har tillsammans med en rad intressenter startat ett standardiseringsarbete som ska bidra till högre kvalitet och säkerhet på sexleksaker. – En nyligen publicerad studie* visar att incidenterna har ökat bland användare av sexleksaker vilket kan leda till behov av vård samt onödiga samhällskostnader. Detta kan lättare undvikas med hjälp av bättre säkerhetskrav och tydligare konsumentinformation, säger Anna Sjögren, projektledare på SIS, Swedish Standards Institute.