Välkommen till seminarium om Sveriges framtida export och handel och hur standarder kan bidra

Karin Olofsdotter, utrikesråd på Utrikesdepartementet, kommer att berätta om regeringens exportstrategi och utmaningar och möjligheter som svensk export står inför. Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter, kommer att tala om hur de arbetar i internationella nätverk. Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles, Ikea, kommer att dela med sig av deras erfarenheter av standardiseringsarbete och nyttan det innebär för IKEA:s verksamhet.

Datum: 27 april
Plats: SIS Conference Centre, Solnavägen 1E/Torsplan, Stockholm
Tid: 15.00-17.00, därefter buffémingel

Program

Kl. 15.00 Karin Olofsdotter, utrikesråd för handelsfrågor på Utrikesdepartementet
Om utmaningar och möjligheter som svensk export står inför och vilka konkreta politiska insatser som görs. Hur kan svenska industriföretag använda sig av standardisering som ett strategiskt verktyg för att nå sina affärsmål, öka sin konkurrenskraft och export bl.a. med hjälp av innovationssatsningar?

Kl. 15.30 Christoph Winterhalter, ordförande i den tyska standardiseringsorganisationen DIN
Om vår systerorganisations erfarenheter från Tyskland. Om vikten av att vara med och påverka standarder i en allt mer föränderlig värld och hur investering av tid och kunskap kan stärka lönsamheten i näringslivet.

Kl. 16.00 Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter
Om hur White Arkitekter arbetar i internationella nätverk i en allt mer komplex värld. Om deras arbete med att begränsa klimatförändringar, erfarenheter av att arbeta med standarder och hur de har tagit sig an nya marknader som till exempel vårdsektorn.

Kl. 16.30 Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles IKEA of Sweden
Om IKEA:s erfarenheter av att, som en global etablerad aktör, delta i standardiseringsarbete. Om att dela med sig av kunskap till andra aktörer för att effektivisera och utveckla men också för att bevaka standarder i Sverige och internationellt.

Programmet på SIS webbplats

Anmälan till  Eva Högström, pressansvarig SIS, Standards Swedish Institute, 0704-269862, eva.hogstrom@sis.se

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.

Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska26.3.2018 09:01Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.