Välkommen till seminarium om Sveriges framtida export och handel och hur standarder kan bidra

20.4.2017 10:17 | SIS Swedish Standards Institute

Karin Olofsdotter, utrikesråd på Utrikesdepartementet, kommer att berätta om regeringens exportstrategi och utmaningar och möjligheter som svensk export står inför. Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter, kommer att tala om hur de arbetar i internationella nätverk. Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles, Ikea, kommer att dela med sig av deras erfarenheter av standardiseringsarbete och nyttan det innebär för IKEA:s verksamhet.

Datum: 27 april
Plats: SIS Conference Centre, Solnavägen 1E/Torsplan, Stockholm
Tid: 15.00-17.00, därefter buffémingel

Program

Kl. 15.00 Karin Olofsdotter, utrikesråd för handelsfrågor på Utrikesdepartementet
Om utmaningar och möjligheter som svensk export står inför och vilka konkreta politiska insatser som görs. Hur kan svenska industriföretag använda sig av standardisering som ett strategiskt verktyg för att nå sina affärsmål, öka sin konkurrenskraft och export bl.a. med hjälp av innovationssatsningar?

Kl. 15.30 Christoph Winterhalter, ordförande i den tyska standardiseringsorganisationen DIN
Om vår systerorganisations erfarenheter från Tyskland. Om vikten av att vara med och påverka standarder i en allt mer föränderlig värld och hur investering av tid och kunskap kan stärka lönsamheten i näringslivet.

Kl. 16.00 Monica von Schmalensee, VD på White Arkitekter
Om hur White Arkitekter arbetar i internationella nätverk i en allt mer komplex värld. Om deras arbete med att begränsa klimatförändringar, erfarenheter av att arbeta med standarder och hur de har tagit sig an nya marknader som till exempel vårdsektorn.

Kl. 16.30 Jens Ekwall, Team Manager Laws and Standards Furniture/Textiles IKEA of Sweden
Om IKEA:s erfarenheter av att, som en global etablerad aktör, delta i standardiseringsarbete. Om att dela med sig av kunskap till andra aktörer för att effektivisera och utveckla men också för att bevaka standarder i Sverige och internationellt.

Programmet på SIS webbplats

Anmälan till  Eva Högström, pressansvarig SIS, Standards Swedish Institute, 0704-269862, eva.hogstrom@sis.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från SIS Swedish Standards Institute

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek20.6.2017 08:58Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum