Välkommet stöd för energieffektivisering och renovering av flerbostadshus

Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna föreslår att 4,3 miljarder kronor anslås för energieffektiviseringsåtgärder i flerbostadshus till och med 2023. Sveriges Allmännytta menar att stödet – rätt utformat – kan bidra till en klimatsmart upprustning av miljonprogramsområdena.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Behovet av renoveringar av det befintliga beståndet inom allmännyttan är mycket stort; att samtidigt energieffektivisera är viktigt för att minska klimatpåverkan. 180 allmännyttiga bostadsföretag med cirka 690 000 lägenheter, är med i Allmännyttans klimatinitiativ vars mål är att bli fossilfria och minska energianvändningen med 30 procent till år 2030.

–  Att bygga, renovera och rusta upp bostäder är ett väl beprövat sätt att få i gång ett lands ekonomi. Energieffektiviseringsåtgärder är nödvändiga att genomföra när miljonprogramsområdena rustas upp och ger rejäla utsläppsminskningar. Därför välkomnar vi dagens besked, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Syftet med stödet är att öka takten på energieffektiviseringen. Stödet är primärt avsett att vara ett stöd till merkostnader för energieffektiviserande åtgärder, vilka ofta sker samtidigt med renoveringsåtgärder. Det kommer därför även att kunna bidra till att renoveringar av flerbostadshusen genomförs.

Förslaget omfattar 900 miljoner kronor 2021, 2 400 miljoner kronor 2022 och 1 000 miljoner kronor 2023. En närmare utformning av stödet kommer att utarbetas under hösten.

– Det är viktigt att stödet riktas till åtgärder som behöver genomföras utifrån ett samhällsekonomiskt och miljömässigt perspektiv, men som inte skulle genomföras utan stöd. Det kan till exempel handla om åtgärder i byggnadens klimatskärm och värmeåtervinning från ventilation. Stödet måste också utformas på ett sätt som gör det attraktivt att använda och därför tas fram i samråd med branschen. Sveriges Allmännytta bidrar gärna till detta, säger Anders Nordstrand.

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17,
anders.nordstrand@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige. Vi bistår våra medlemmar så att de kan vara långsiktiga och konkurrenskraftiga aktörer på bostadsmarknaden. På så sätt bidrar vi gemensamt till en hållbar utveckling: ekonomiskt, miljömässigt och socialt.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.

Flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan30.11.2020 14:04:44 CETPressmeddelande

Utvecklingen går emot en flexiblare tillämpning av inkomstkrav i allmännyttan. Framförallt syns en tydlig minskning av företag som kräver årsinkomster på minst tre gånger årshyran. Även bidrag accepteras i ökande utsträckning och alltfler företag prövar sina blivande hyresgäster utifrån riktlinjer om återstående konsumtionsutrymme. Det visar en ny marknadsrapport om allmännyttans bostadssociala ansvar som släpps idag.

Allt större skillnader i kommunala avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp de senaste tio åren18.11.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Priserna för el, värme, avfall, vatten och avlopp (VA) fortsätter att variera stort över landet. Den som bor i kommunen med högst avgifter betalar 1 000 kronor mer i månaden jämfört med den som har de lägsta avgifterna. De senaste tio åren har priserna stadigt ökat mer än den allmänna kostnadsutvecklingen och spridningen mellan kommuner har blivit allt större. Det visar Nils Holgerssonrapporten som kartlägger kostnader för ett flerbostadshus i landets samtliga kommuner.