Vänsterpartiet agerar för att stoppa utförsäkringarna

Coronakrisen visar hur orimligt det är att sjuka utförsäkras. Ändå går inte regeringen fram med de ändringar som krävs för att stoppa utförsäkringarna. Därför försöker Vänsterpartiet nu skapa en riksdagsmajoritet för att stoppa utförsäkringarna genom ett utskottsinitiativ.

– Vi är många som upprörts över hur undersköterskan Christine Udding drabbats. Hon anmälde sig frivilligt för att rädda livet på covidpatienter i vården. Där blev hon själv smittad och långvarigt sjuk, nu ska hon utförsäkras. Det visar verkligen hur dåligt sjukförsäkringen fungerar, både för den som drabbats av covid och för andra. Därför hoppas vi nu kunna få ihop en riksdagsmajoritet för att stoppa utförsäkringarna, säger Nooshi Dadgostar, Vänsterpartiets partiledare.

I våras tog regeringen emot utredningen ”En trygg sjukförsäkring med människan i centrum”. Där presenteras förlag mot att personer utförsäkras på det sätt som nu sker. Men regeringen har dröjt med att lägga fram en proposition med förslagen. Som orsak har socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi anfört avsaknaden av en majoritet i riksdagen. Men nu i coronakrisen borde alla inse allvaret och Vänsterpartiet tar därför initiativ i riksdagen för förslagen från utredningen.

– Imorgon kommer socialförsäkringsministern till utskottet och jag kommer då lägga fram förslaget om att utredningens ändringar ska genomföras. Då får de andra partierna bekänna färg. Är de beredda att låta fler personer som Christine utförsäkras? säger Ida Gabrielsson, socialförsäkringspolitisk talesperson Vänsterpartiet.

Vänsterpartiets föreslår att utredningens förslag snarast genomförs. Det gäller framför allt att ändra bedömningsgrunderna för dag 180 och 365 och att bedömningen av arbetsförmågan efter dag 180 till skillnad från idag ska göras mot angivet normalt förekommande arbete. Regeringen behöver också i sin styrning av Försäkringskassan säkerställa att myndigheten agerar enligt lagstiftarens ambitioner.

– Nu måste vi vara ett helt samhälle som står bakom vård- och omsorgspersonalen. Sjukförsäkringen måste finnas för dem och alla andra när de behöver den, säger Nooshi Dadgostar.

Förslaget presenterades på en pressträff där även underskötersan Christine Udding medverkade och berättade om sin situation.

Vänsterpartiets presstjänst:

(Obs går ej att skicka sms)

Tel:070-620 00 64

Inför avgiftsfri kollektivtrafik för unga på kvällar, helger och lov.26.4.2024 10:49:01 CEST | Pressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår en avgiftsfri kollektivtrafik för unga mellan 12–18 år på kvällar, helger och lov, för att ungdomar ska kunna ta bussen till fotbollsträningen, ridhuset och sommarjobbet. Ingen ska behöva avstå en aktiv fritid eller ett sommarjobb för att hushållen har det ekonomiskt tufft. Satsningen skulle kosta ca 1 miljard kronor, pengar som Vänsterpartiet omfördelar i vårbudgeten från flygbolagen till ungdomar genom att slopa regeringens satsning på flyget.