Vänsterpartiet agerar för mer pengar till välfärden

Vänsterpartiet vill att regeringen snabbt ger besked om mer pengar till välfärden för att förhindra nedskärningar. Om det inte sker kommer Vänsterpartiet att vända sig till andra partier för att agera i riksdagen.

- Välfärden måste fungera för att vi ska klara denna och kommande kriser. Personalen på intensivvårdsavdelningarna måste få vet att de har ett jobb kvar att gå till när pandemin är över. Skolorna måste ha råd att anställa tillräckligt många lärare, så att alla barn får den hjälp de behöver. Jag hoppas också att de flesta insett hur viktigt det är att äldreomsorgen får tillräckligt med resurser, så att personalen får schyssta arbetsvillkor och de gamla kan känna sig trygga, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet menar på att det är bråttom att tillskjuta mer medel till kommuner och regioner än vad regeringen har aviserat. Därför vill partiet satsa 25 miljarder kronor extra redan i år utöver regeringen.
- Landets kommuner och regioner har länge haft det tufft ekonomiskt. Redan i höstas såg vi hur en stor andel av kommunerna och regionerna tvingades till besparingar. Vi vill förhindra planerade nedskärningar och satsa på att ge personalen mer tid för de gamlas omsorg och behov. Vi vill att barnen i förskolan ska få en lugnare miljö och att personalen ska få mer tid för varje barns utveckling. Det finns ett stort folkligt stöd för att satsa på välfärden Låt tiderna av nedskärningar få ett slut, säger Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.

Vänsterpartiet vänder sig till regeringen med sitt förslag. Men om de inte ger besked inom en vecka om mer pengar kommer Vänsterpartiet att söka stöd hos andra partier för att få igenom tillskottet.
- Vårt förstahandsalternativ är regeringen. Jag tror och hoppas att också de ser vilket akut läge vi är i. Om de trots allt inte inser allvaret är vi beredda att gå vidare till andra partier för att få mer pengar till sjukvård, äldreomsorg och skola, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (Obs går ej att skicka sms)

Välkommen till Jonas veranda - istället för Almedalen24.6.2020 11:10:57 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet ställer inte in vår dag i Almedalen. Tvärtom. Vi satsar på ett helt eget digitalt program. Det blir politiska samtal om sommar och klassamhälle i talkshowen ”Snack med Sjöstedt”. Det blir musikunderhållning och förstås – det blir som vanligt ett Almedalstal av Jonas Sjöstedt, denna gång från hans egen veranda på torpet i Umeå. Här är hela programmet för Jonas Veranda - onsdag 1 juli 2020: 10.00 Pressträff från Jonas Veranda. Jonas Sjöstedt presenterar årets Almedalsnyhet. Sänds via Vänsterpartiets facebook-kanal https://www.facebook.com/vansterpartiet/live https://www.facebook.com/vansterpartiet/live Möjlighet finns till enskilda intervjuer, via Skype och liknande. 18.00 Snack med Sjöstedt – Almedalenspecial Sänds via Vänsterpartiets Facebook-kanal, samma länk som ovan. Jonas Sjöstedt pratar om sommar, jämlikhet och vad arbetarrörelsen har gjort med sitt bildningsideal. Gäster: -Anneli Jordahl, prisbelönt arbetarförfattare, bla ”Klass är du fin nog” Låt inte den här stan