Vänsterpartiet agerar för mer pengar till välfärden

Vänsterpartiet vill att regeringen snabbt ger besked om mer pengar till välfärden för att förhindra nedskärningar. Om det inte sker kommer Vänsterpartiet att vända sig till andra partier för att agera i riksdagen.

- Välfärden måste fungera för att vi ska klara denna och kommande kriser. Personalen på intensivvårdsavdelningarna måste få vet att de har ett jobb kvar att gå till när pandemin är över. Skolorna måste ha råd att anställa tillräckligt många lärare, så att alla barn får den hjälp de behöver. Jag hoppas också att de flesta insett hur viktigt det är att äldreomsorgen får tillräckligt med resurser, så att personalen får schyssta arbetsvillkor och de gamla kan känna sig trygga, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Vänsterpartiet menar på att det är bråttom att tillskjuta mer medel till kommuner och regioner än vad regeringen har aviserat. Därför vill partiet satsa 25 miljarder kronor extra redan i år utöver regeringen.
- Landets kommuner och regioner har länge haft det tufft ekonomiskt. Redan i höstas såg vi hur en stor andel av kommunerna och regionerna tvingades till besparingar. Vi vill förhindra planerade nedskärningar och satsa på att ge personalen mer tid för de gamlas omsorg och behov. Vi vill att barnen i förskolan ska få en lugnare miljö och att personalen ska få mer tid för varje barns utveckling. Det finns ett stort folkligt stöd för att satsa på välfärden Låt tiderna av nedskärningar få ett slut, säger Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.

Vänsterpartiet vänder sig till regeringen med sitt förslag. Men om de inte ger besked inom en vecka om mer pengar kommer Vänsterpartiet att söka stöd hos andra partier för att få igenom tillskottet.
- Vårt förstahandsalternativ är regeringen. Jag tror och hoppas att också de ser vilket akut läge vi är i. Om de trots allt inte inser allvaret är vi beredda att gå vidare till andra partier för att få mer pengar till sjukvård, äldreomsorg och skola, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (Obs går ej att skicka sms)

Ulla Andersson (V): Regeringen fegar ur - vågar inte låta de rika betala omstarten efter krisen21.9.2020 11:30:00 CESTPressmeddelande

Regeringen har varit handlingskraftig under krisen men de har ingen handlingskraft alls när det gäller att ta itu med den ekonomiska ojämlikheten. - Det borde vara de på gräddhyllan i samhället som betalar uppbyggnaden av välfärden efter krisen. Det är ett svek att det är så tydligt att regeringen inte vågar omfördela så att vi får resurserna där de verkligen behövs, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson, i en kommentar till den S-ledda regeringens budget. Genom att låta samhällets mest förmögna betala uppbyggnaden av välfärden så finansierar vi välfärden långsiktigt samtidigt som den ekonomiska jämlikheten ökar. Det borde vara en lösning som borde tilltala många, säger Ulla Andersson och tar upp tre viktiga skäl till varför regeringens ovilja till omfördelning är så fel. - Ekonomisk jämlikhet är bra för samhället. Det stärker demokratin, sammanhållningen, tryggheten, skolresultaten, hälsan och tillväxten. Det är alltså bra för ekonomin - Den långsiktiga

M, V och KD ställer nya krav på regeringen18.9.2020 07:30:00 CESTPressinbjudan

Idag går Moderaterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna ut med nya krav på regeringen. Klockan 11.00 finns Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt och socialpolitiska talesperson Maj Karlsson och Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch och talesperson för funktionshinderfrågor Pia Steensland tillgängliga i Kammarfoajén för kommentarer. För kommentar från Moderaternas socialpolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall, se kontakt nedan.