Vänsterpartiet får två platser i SKL:s styrelse

Vänsterpartisterna Emil Broberg, region Östergötland, och Ida Legnemark, Borås stad, har valts in som ordinarie ledamöter i SKL:s, styrelse. Det bestämdes under SKL:s valkongress i Stockholm idag.

Under den förra mandatperioden styrdes Sveriges- kommuner och landsting, SKL, av Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Nu får SKL ett borgerligt styre. Emil Broberg, som återvaldes till styrelsen och tidigare tredje vice ordförande i SKL, tror att det blir viktigt att Vänsterpartiet flyttar fram sina positioner och försöker påverka politiken i rätt riktning.

- Därför känns det bra att vi har ett starkare vänsterparti i ryggen. Nu får vi försöka skapa de bästa förutsättningarna för att vi ska kunna stödja och hjälpa de vänsterpartister som finns i kommuner och landsting, säger han.

Ida Legnemark, som tidigare varit ersättare i styrelsen och som nu blir ordinarie ledamot, säger att i och med det borgerliga styret så blir det ännu viktigare att Vänsterpartiet driver de feministiska frågorna inom SKL.

- Vi måste fortsätta att vara den tydliga rösten för jämlikhet och jämställdhet.

Under valkongressen valdes även Brittis Benzler, region Gotland, in som ersättare i SKL:s styrelse.

Vänsterpartiets presstjänst:
(Obs går ej att skicka sms)

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år