Vänsterpartiet: Flera riktade satsningar på ungdomar i budgeten

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen om vårbudgeten drivit igenom flera riktade satsningar på ungdomar med start i sommar. I paketet ingår stöd till idrott och kultur, fler sommarjobb och ökade öppettider på fritidsgårdar.

- Vi måste ge alla ungdomar chansen att se positivt på framtiden. Ett första jobb och en meningsfull fritid ger den möjligheten. Därför har det varit viktigt för oss att driva igenom de här reformerna i förhandlingarna med regeringen, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Totalt landar reformerna på 170 miljoner kronor. I paketet ingår:

Sommarjobb för ungdomar

En satsning för att skapa sommarjobb i kommunerna. Pengarna beräknas räcka till minst 10 000 sommarjobb inom till exempel äldreomsorgen och förskolan. Satsningen riktar sig till ungdomar som avslutat årskurs nio och till dem som avslutat årskurs ett och två på gymnasiet.

Kostnad: 100 miljoner kronor (2018)

Sommarsatsning på fritidsgårdar

En reform med syftet att öka tillgängligheten, t.ex. utöka öppettiderna, och öka kvaliteten i verksamheten vid fritidsgårdar för ungdomar runt om i landet.

För många barn och unga är fritidsgårdarna en av de viktigaste platserna i tillvaron. Fritidsgårdarnas sociala funktion är svår att överskatta, inte minst för de ungdomar som särskilt behöver det och inte har råd med fritidsaktiviteter som kostar pengar.

Kostnad: 50 miljoner kronor (2018)

Satsning på kultur för barn och unga

En reform med inriktning på kultur för barn och unga. Medlen ska vara ett sökbart statsbidrag för olika kulturverksamheter under andra halvåret 2018, med inriktning på barn och unga.

Kostnad: 10 miljoner kronor (2018)

Stöd till idrott för barn och unga

En satsning som ska fördelas via Riksidrottsförbundet, till föreningar som riktar sin verksamhet till barn och unga.

Kostnad: 10 miljoner kronor (2018)

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet begär aktuell debatt om Arbetsförmedlingen28.3.2019 16:47:30 CETPressmeddelande

Med anledning av det allvarliga läget för Arbetsförmedlingen, med stora neddragningar och omfattande kontorsnedläggningar, begär Vänsterpartiet att en aktuell debatt hålls i riksdagen snarast möjligt. - Vi är mycket oroade över regeringens oklara agerande när det gäller Arbetsförmedlingen och nu kräver vi att ansvariga statsråd faktiskt redogör för hur de ser på framtidens arbetsförmedling och om de har några lösningar, säger Ali Esbati, arbetsmarknadspolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Arbetsförmedlingen står inför mycket stora förändringar. Under våren 2019 har myndigheten varslat 4 500 anställda och aviserat att ett stort antal lokala kontor ska läggas ned. Idag meddelade myndigheten vilka orter som berörs av nedläggningarna. Förändringarna är ett resultat av Moderaternas och Kristdemokraternas budget som röstades igenom i riksdagen i december. Den därefter tillträdda regeringen har dock inte klargjort hur denna väldiga omvandling ska kunna genomföras på ett rimligt och ansvarsfu