Vänsterpartiet: Flera riktade satsningar på ungdomar i budgeten

Vänsterpartiet har i förhandlingarna med regeringen om vårbudgeten drivit igenom flera riktade satsningar på ungdomar med start i sommar. I paketet ingår stöd till idrott och kultur, fler sommarjobb och ökade öppettider på fritidsgårdar.

- Vi måste ge alla ungdomar chansen att se positivt på framtiden. Ett första jobb och en meningsfull fritid ger den möjligheten. Därför har det varit viktigt för oss att driva igenom de här reformerna i förhandlingarna med regeringen, säger Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Totalt landar reformerna på 170 miljoner kronor. I paketet ingår:

Sommarjobb för ungdomar

En satsning för att skapa sommarjobb i kommunerna. Pengarna beräknas räcka till minst 10 000 sommarjobb inom till exempel äldreomsorgen och förskolan. Satsningen riktar sig till ungdomar som avslutat årskurs nio och till dem som avslutat årskurs ett och två på gymnasiet.

Kostnad: 100 miljoner kronor (2018)

Sommarsatsning på fritidsgårdar

En reform med syftet att öka tillgängligheten, t.ex. utöka öppettiderna, och öka kvaliteten i verksamheten vid fritidsgårdar för ungdomar runt om i landet.

För många barn och unga är fritidsgårdarna en av de viktigaste platserna i tillvaron. Fritidsgårdarnas sociala funktion är svår att överskatta, inte minst för de ungdomar som särskilt behöver det och inte har råd med fritidsaktiviteter som kostar pengar.

Kostnad: 50 miljoner kronor (2018)

Satsning på kultur för barn och unga

En reform med inriktning på kultur för barn och unga. Medlen ska vara ett sökbart statsbidrag för olika kulturverksamheter under andra halvåret 2018, med inriktning på barn och unga.

Kostnad: 10 miljoner kronor (2018)

Stöd till idrott för barn och unga

En satsning som ska fördelas via Riksidrottsförbundet, till föreningar som riktar sin verksamhet till barn och unga.

Kostnad: 10 miljoner kronor (2018)

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiet: Den misslyckade LSS-utredningen måste göras om10.1.2019 16:02Pressmeddelande

Den LSS-utredning som presenteras idag är ett misslyckande som inte respekterar lagens intentioner. För Vänsterpartiet är det en självklarhet att alla människor ska kunna leva fullvärdiga liv. Vi kommer att agera för att utredningen nu läggs i papperskorgen och att de lagändringar som behövs för att säkra människors lika värde kommer till stånd. Vi kommer att ta ett utskottsinitiativ för att tillsätta en ny snabbutredning och kräva att frågan tas upp i en aktuell politisk debatt i riksdagen. - Personlig assistans har förbättrat livskvaliteten enormt för många och är en av de viktigaste jämlikhetsreformerna i Sveriges historia. Vi kommer aldrig att acceptera något annat än att lagens grundintention erkänns, med fokus på lika rätt och full delaktighet i samhället för alla dem som behöver assistans, säger Maj Karlsson, socialpolitisk talesperson i Vänsterpartiet. Cirka 2000 människor har fått assistansen indragen under de senaste åren, men den aktuella LSS-utredningen har ingen lösning på