Vänsterpartiet har valt landsbygdspolitisk talesperson

Vänsterpartiets partistyrelse har utsett Birger Lahti till landsbygdspolitisk talesperson. Birger Lahti bor i Kaarnevaara i Pajala kommun och är riksdagsledamot sedan 2014.

– Många på landsbygden ser hur resurser och möjligheter samlas i storstäderna, medans ens egen del av landet lämnas efter. Ibland framställs det som oundvikligt. Men det stämmer inte, det går ju att ändra på. Har man en politik för jobb, utveckling och samhällsservice i hela landet så kan människor där de vill. Unga på landsbygd ska känna att det finns framtidstro även där de bor, säger Birger Lahti.

Birger Lahti har en bakgrund som skogsarbetare i 30 år och har varit fackligt och kommunpolitiskt aktiv. Han har bland annat suttit i GS-fackets förbundsstyrelse. Idag sitter han i riksdagens näringsutskott, med ansvar för närings- och energifrågor.

– Det är en för stor del av svensk politik och debatt som utgår från storstäderna. Landsbygdens röster måste höras mer. Jag ser fram emot att jobba för det när Vänsterpartiet axlar en större roll i svensk politik, säger Birger Lahti.

Vänsterpartiets kongress 2020 beslutade att en landsbygdspolitisk talesperson skulle tillsättas. Beslutet att utse Birger Lahti togs av partistyrelsen under söndagen.

(Fotograf pressbild: Jessica Segerberg)

Birger Lahti, landsbygdspolitisk talesperson Vänsterpartiet, 072-538 29 63
Vänsterpartiets presstjänst, 070-620 00 64