Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Vänsterpartiet föreslår bland annat att regionen inför 30 timmars arbetsvecka på tio avdelningar om året. Det är en reform för framtiden.

- Vi går till val på en jämlik sjukvård för alla, då behövs stora satsningar på personalen. Idag är trycket på de anställda enormt vilket syns i personalbrist och höga sjukskrivningstal. Kortare arbetstid med bibehållen lön är framtiden! säger Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne.

- För att skapa ett jämlikt Skåne behöver vi storsatsa på att bygga ihop regionen med kollektivtrafik. Alla ska kunna ha råd att resa billigt och hållbart. Vi vill också att kulturupplevelser ska vara tillgänliga att ta sig till var man än bor och att Skåne som region satsar på en framtid som är långsiktig och hållbar för både människa och miljö, avslutar hon.

För listorna över kandidater som vill driva på för ett jämlikt Skåne från din ort, kika in här!

Hela programmet finns att läsa som kortversion efter ämne och i sin helhet här.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet Skåne ansluter sig till Ett jämställt Skåne8.11.2018 11:29Pressmeddelande

Ett av de svenska jämställdhetspolitiska målen är att kvinnor och män ska ha samma makt att forma samhället och sina egna liv: kvinnor och män ska ha samma rätt och möjlighet att vara aktiva medborgare och att forma villkoren för beslutsfattande. Strategin Ett Jämställt Skåne utgör Länsstyrelsens och KFSK:s plattform för att arbeta för jämställdhet inom Skåne län. Nu ansluter sig Vänsterpartiet i Skåne.

Det är dags för satsningar på personalens arbetsmiljö - Vänsterpartiet Skåne lämnar in motion om arbetstidsförkortning för regionanställd personal10.10.2018 13:08Pressmeddelande

Under många år har för hög arbetsbelastning, alltför stressig arbetsmiljö och en organisationsstruktur som försvårar medarbetares möjlighet till inflytande lett till alltför höga sjukskrivningstal och att personal sökt sig bort från sjukvården. För Vänsterpartiet är det tydligt att det är hög tid att ta tag i orsakerna och inte bara behandla symptomen.

M släpper fram Sd-styre i Hörby - djupt olyckligt att byteshandla med maktpositioner med ett parti som inte ens stöttar grundläggande mänskliga rättigheter5.10.2018 06:00Pressmeddelande

Hörbymoderaternas valtekniska samarbete ger dem ordförande- och vice-ordförandeplatser i kommunens nämnder som de inte hade fått om de inte hade stöttat Sverigedemokraterna. Det är vad de hoppas på när de går emot sitt eget partis centrala riktlinjer och ger platsen som kommunstyrelsens ordförande till Sd. Vänsterpartiet Skånes distriktsordförande Ana Süssner Rubin är djupt oroad över utvecklingen.