Vänsterpartiet kräver krispengar till kommuner och regioner

2019 var ett tufft år för kommuner och regioner. Under 2020 väntar stora nedskärningar. Nu kräver Vänsterpartiet minst 10 miljarder kronor i en extra ändringsbudget för att lösa krisen. Om regeringen inte lyssnar kommer Vänsterpartiet att agera i riksdagen för att sätta press.

- Vi har en välfärdskris runt om i Sverige, där kommuner och regioner drar ner på samhällsservice för att spara pengar. I Ludvika läggs äldreboenden ner och de äldre rycks upp från sin trygghet. I Kiruna har man gjort sig av med två tredjedelar av alla elevassistenter. Många av de barn som behöver lite extra stöd får helt enkelt klara sig själva. På akuten får människor i behov av vård vänta i många timmar för att få hjälp, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

- Ibland kallas det här för effektiviseringar, men det vi ser är rena nedskärningar. Det är inte hållbart om vi ska ha en fungerande välfärd, fortsätter han.

Vänsterpartiet räknar med att kommuner och regioner under året behöver minst 10 miljarder kronor i tillskott för att kunna dra tillbaka de nedskärningar som är på väg att genomföras. Därför kräver partiet att regeringen skyndsamt avsätter medel i en extra ändringsbudget .

- I höstbudgeten prioriterade regeringen de redan rika genom att ta bort värnskatten. Nu vill vi få Magdalena Andersson att ta ansvar. Nedskärningarna får stora konsekvenser för vanligt folk, säger Jonas Sjöstedt.

Avsätter inte regeringen resurser kommer partiet att vända sig till M och KD, för att med ett utskottsinitiativ öka pressen på regeringen att ta ansvar för krisen.

- En minoritetsregering måste lyssna på riksdagen. Jag tror vi är många som ser de stora behoven i sjukvården, äldreomsorgen och skolan, säger Jonas Sjöstedt.

Jessica Nordh, pressekreterare för Jonas Sjöstedt: 073-076 22 90

Presstjänst: 070-620 00 64 (sms fungerar inte)

Välkommen till Jonas veranda - istället för Almedalen24.6.2020 11:10:57 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet ställer inte in vår dag i Almedalen. Tvärtom. Vi satsar på ett helt eget digitalt program. Det blir politiska samtal om sommar och klassamhälle i talkshowen ”Snack med Sjöstedt”. Det blir musikunderhållning och förstås – det blir som vanligt ett Almedalstal av Jonas Sjöstedt, denna gång från hans egen veranda på torpet i Umeå. Här är hela programmet för Jonas Veranda - onsdag 1 juli 2020: 10.00 Pressträff från Jonas Veranda. Jonas Sjöstedt presenterar årets Almedalsnyhet. Sänds via Vänsterpartiets facebook-kanal https://www.facebook.com/vansterpartiet/live https://www.facebook.com/vansterpartiet/live Möjlighet finns till enskilda intervjuer, via Skype och liknande. 18.00 Snack med Sjöstedt – Almedalenspecial Sänds via Vänsterpartiets Facebook-kanal, samma länk som ovan. Jonas Sjöstedt pratar om sommar, jämlikhet och vad arbetarrörelsen har gjort med sitt bildningsideal. Gäster: -Anneli Jordahl, prisbelönt arbetarförfattare, bla ”Klass är du fin nog” Låt inte den här stan