Vänsterpartiet: Låt fler komma ut i naturen

Genom upprustade vandringsleder och förbättrad kollektivtrafik ska fler kunna ta sig ut i naturen. Det menar Vänsterpartiet, som föreslår att 120 miljoner kronor avsätts till ändamålet.

Under coronapandemin har ett stort antal svenskar fått ett nyväckt naturintresse. Besöken till naturreservat och nationalparker har ökat markant och i sommar är det många som planerar en semester på hemmaplan. Vänsterpartiet vill nu göra det ännu enklare att ta sig ut i skogen.

- Vi vill att även den som saknar bil ska kunna ta sig ut i skogen med picknickkorg och sittunderlag för en dagstur på någon av alla vackra vandringsleder. Därför vill vi förbättra kollektivtrafiken till naturreservat och nationalparker, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Partiet avsätter också pengar för att rusta upp och bygga ut vandringleder runt om i Sverige. Totalt vill partiet avsätta 120 miljoner kronor under två år.

- Många leder har ett upprustningsbehov. Det kan handla om att förbättra skyltningen, bygga nya spångar och fräscha upp rastplatser. Under coronapandemin har många förlorat jobbet. Att förbättra vandringslederna skulle inte enbart göra det lättare för folk att upptäcka vår vackra natur, det skulle också göra att personer som förlorat sitt arbete kan få ett jobb, säger Jonas Sjöstedt.

Maria Carlsson, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 076-816 53 68
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Välkommen till Jonas veranda - istället för Almedalen24.6.2020 11:10:57 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet ställer inte in vår dag i Almedalen. Tvärtom. Vi satsar på ett helt eget digitalt program. Det blir politiska samtal om sommar och klassamhälle i talkshowen ”Snack med Sjöstedt”. Det blir musikunderhållning och förstås – det blir som vanligt ett Almedalstal av Jonas Sjöstedt, denna gång från hans egen veranda på torpet i Umeå. Här är hela programmet för Jonas Veranda - onsdag 1 juli 2020: 10.00 Pressträff från Jonas Veranda. Jonas Sjöstedt presenterar årets Almedalsnyhet. Sänds via Vänsterpartiets facebook-kanal https://www.facebook.com/vansterpartiet/live https://www.facebook.com/vansterpartiet/live Möjlighet finns till enskilda intervjuer, via Skype och liknande. 18.00 Snack med Sjöstedt – Almedalenspecial Sänds via Vänsterpartiets Facebook-kanal, samma länk som ovan. Jonas Sjöstedt pratar om sommar, jämlikhet och vad arbetarrörelsen har gjort med sitt bildningsideal. Gäster: -Anneli Jordahl, prisbelönt arbetarförfattare, bla ”Klass är du fin nog” Låt inte den här stan