Vänsterpartiet: Låt fler komma ut i naturen

Genom upprustade vandringsleder och förbättrad kollektivtrafik ska fler kunna ta sig ut i naturen. Det menar Vänsterpartiet, som föreslår att 120 miljoner kronor avsätts till ändamålet.

Under coronapandemin har ett stort antal svenskar fått ett nyväckt naturintresse. Besöken till naturreservat och nationalparker har ökat markant och i sommar är det många som planerar en semester på hemmaplan. Vänsterpartiet vill nu göra det ännu enklare att ta sig ut i skogen.

- Vi vill att även den som saknar bil ska kunna ta sig ut i skogen med picknickkorg och sittunderlag för en dagstur på någon av alla vackra vandringsleder. Därför vill vi förbättra kollektivtrafiken till naturreservat och nationalparker, säger Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt.

Partiet avsätter också pengar för att rusta upp och bygga ut vandringleder runt om i Sverige. Totalt vill partiet avsätta 120 miljoner kronor under två år.

- Många leder har ett upprustningsbehov. Det kan handla om att förbättra skyltningen, bygga nya spångar och fräscha upp rastplatser. Under coronapandemin har många förlorat jobbet. Att förbättra vandringslederna skulle inte enbart göra det lättare för folk att upptäcka vår vackra natur, det skulle också göra att personer som förlorat sitt arbete kan få ett jobb, säger Jonas Sjöstedt.

Maria Carlsson, pressekreterare till Jonas Sjöstedt: 076-816 53 68
Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64 (ej sms)

Ulla Andersson (V): Ekonomisk jämlikhet är avgörande för att få Sverige på fötter6.10.2020 09:40:00 CESTPressmeddelande

Vänsterpartiet föreslår i sin höstbudgetmotion en kraftig omfördelning mellan rika och fattiga för att ha råd med permanenta och väl tilltagna satsningar på den gemensamma välfärden. - Vår budget syftar till att bryta den farliga trenden med ökade klyftor som regeringen blundar för. Ojämlikhet skapar ett samhälle som inte funkar bra. Vänsterpartiet inte bara inser, utan agerar efter att ekonomisk jämlikhet är nödvändig för att få ett Sverige där vi alla kan känna tillit och hopp inför framtiden, säger Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson. I slutet av sommaren presenterade Jämlikhetskommissionen sin rapport som visade en skrämmande utveckling i Sverige, med ökade klyftor mellan en liten men allt rikare ekonomisk elit och den övriga befolkningen. Välfärdsstatens omfördelande funktion har helt avstannat. Intrycket förstärktes när regeringen presenterade sin höstbudget, förhandlad med C och L. Medan ägare till dyra fastigheter och storbolag får ytterligare skattes