Vänsterpartiet lyfts av längtan efter ett samhälle för alla

Idag har Vänsterpartiet presenterat sin valprofil. Det samtidigt som Vänsterpartiet går starkt in i valrörelsens viktiga slutskede. Sommarens samtliga opinionsmätningar visar siffror upp mot och över 10 procent och partiet har det högsta medlemstalet på 50 år.
– Folk vet vad Vänsterpartiet står för och det är en del av vår succé. Vi lyfts av en våg av politiskt intresse från framförallt unga människor som vill vända den här kräftgången i samhället som bara gynnar ett litet fåtal. Vi är en tydlig kontrast till andra partiers uppgivenhet och ointresse inför de ekonomiska klyftorna, säger Aron Etzler, Vänsterpartiets partisekreterare.

Vänsterpartiet går till val på ett samhälle för alla, inte bara några få. Det handlar om att bygga ett samhälle där alla får del av samhällets framgångar och där rikedomarna inte bara samlas hos en liten elit.

Under mandatperioden har Vänsterpartiet i budgetförhandlingar med regeringen lyckats få igenom fler än 80 reformer för ökad jämlikhet och bättre välfärd, och samtidigt hållit fast vid tydlig opposition.

- Det är exceptionellt att ett parti som inte självt sitter i regeringen både fått igenom viktiga reformer som de tio årliga miljarderna till välfärden, CSN-lån till körkort, avgiftsfria vårdbesök för äldre, gratis medicin för barn och glasögonbidrag för barn och unga. Samtidigt som vi inte gör någon hemlighet av att vi varit i skarp konflikt med regeringen för att de vägrat höja skatterna för de förmögna och de stora företagen, säger Aron Etzler.

-  Vänsterpartiet känner stark tillförsikt inför det här valet, och det beror på den kontakt med väljarna vi har och att vi känner att många tror på oss och behöver vår politik, säger Aron Etzler.

Vänsterpartiets presstjänst

Vänsterpartiets valfilm
Fler videor

Vänsterpartiets affischer i EU-valet – så ser de ut23.4.2019 17:00:02 CESTPressmeddelande